Studio teatar: Teatar zbog kojeg se nove generacije zaljubljuju u pozorište

Zenica već šest godina tokom ljetnih dana ima pravi praznik kulture.  Udruženje Studio teatar od 2017. godine organizuje Ljetne večeri,  pozorišni festival na otvorenom koji ne privlači samo publiku već i pozorišne glumce iz BiH i regiona. Od prvog festivala do danas zeničkoj publici su se svojim predstavama predstavili između ostalih Zijah Sokolović, Irfan Mensur, Slobodan Bodo Ninković, Dragan Jovičić,  Admir Glamočak, Selma Alispahić, Mirsad Tuka, Gordana Boban, Ana Vilenica i mnogi drugi glumci i reditelji.

Studio teatar je nastao zahvaljujući entuzijazmu Nusmira Muharemovića. Ovaj glumac Bosanskog narodnog pozorišta Zenica, iza kojeg su brojne pozorišne i filmske uloge, želio je, po uzoru na slične festivale u Evropi, pozorište približiti publici. Čak i onima koji do tada nisu pogledali nijednu predstavu.

Uz pomoć prijatelja i reditelja Mirze Begovića počeo je raditi na organizaciji prvih „Ljetnih večeri“.

  • U tom trenutku ja sam o svemu tome znao NIŠTA. S druge strane, tada nisam mogao nikoga ubijediti da je teatar na otvorenom nešto što je vani sasvim normalna pojava. Čak su mi kolege iz pozorišta i struke govorili da je to prostitucija teatra. Ali ja sam jako vjerovao u tu ideju, vidio sam da su se zahvaljujući sličnim festivalima neke nove generacije zaljubile u teatar i želio sam to napraviti i u Zenici – kaže za Snagu lokalnog Nusmir Muharemović.

Taj prvi festival je bio organizovan na „ veresiju“. Stolice su posuđene iz obližnjih kafića, KUD Preporod i drugih organizacija. Na isti način obezbijedili su i opremu. A kada je došlo vrijeme da se osiguraju predstave Nusmir je uzeo telefon u ruke i počeo pozivati kolege za koje je znao da imaju predstave u nezavisnoj produkciji da dođu u Zenicu. Zauzvrat im je mogao ponuditi smo kafu.

Na tom prvom festivalu predstave su odigrali Faketa Salihbegović, Mugdim Avdagić, Irfan Kasumović, Aida Bukva, Mirza Mušija,  Danijel Kovačević i mnogi drugi.

  • Svi su došli besplatno igrati predstave. Festival je trajao pet noći.  Imali smo 150 stolica i svaku noć je predstave gledalo 150 ljudi. Meni je to bio pokazatelj da smo uradili nešto što publika želi – s ponosom ističe Nusmir.

Iz godine u godinu Festival je rastao. U međuvremenu je dobio međunarodni karakter. Na festival sada redovno dolaze predstave iz regiona. Do sada je publika imala priliku gledati predstave iz Zagreba, Beograda, Vinkovaca. Redovno gostuju i kolege iz Sarajeva i drugih bh. pozorišta. Ove godine prvi put na Ljetne večeri dolaze glumci Makedonskog nacionalnog teatra iz Skoplja, Dolaze predstave iz Hrvatske i Srbije, a publika će moći pogledati i ostvarenje „Državni lopov“, predstavu koja ove godine obilježava 18 godina izvođenja. Festival će trajati od 4. do 10 jula.

Ljetne večeri su istinski praznik kulture. Festival nije takmičarskog karaktera, ali se Nusmir trudi da svake godine barem dvije glumačke zvijezde budu gosti festivala. Ono po čemu se Ljetne večeri posebne je što festival redovno otvaraju doajeni bh. glumišta, glumci koji se već godinama u penziji.  Da je festival napravljen  zbog publike, pokazuje i proces izbora predstava u kojem važnu ulogu ima upravo publika. Preko društvenih mreža publiku se pita koju predstavu ili glumce bi oni voljeli gledati. Možda baš zato na svaku predstavu sada redovno dolazi između 350 i 400 ljudi.

  • Sada je mnogo lakše organizirati festival. Dobili smo i sponzore, neki nas prate već godinama, glumci više ne igraju predstave besplatno. Jedino što se nije promijenilo je da svake godine iznova moramo ljude u institucijama vlasti uvjeravati da je ovaj festival vrijedno podržati – ne može, a da ne spomene Nusmir.

Ipak, Nusmira ni to ne obeshrabruje. Jer ono što njega pokreće da nastavlja ovu priču, nije ni novac, nisu ni nagrade niti priznanja. Njemu je važna publika koja se iz godine u godinu vraća na ljetnu pozorišnu scenu. Važno mu je da se neke nove generacije zaljube u pozorište, da se vraćaju na predstave i da neki novi klinci svoj poziv pronađu na daskama koje život znače. Zato je rad sa mladima vrlo važan za Nusmira.

TEATAR BUDUĆNOSTI

Trenutno se radi na projektu „Teatar budućnosti“ koji implementira Međunarodna organizacija za migracije (IOM), a finansira ga Austrijska razvojna saradnja.

Skoro 200 učenika osnovnih i srednjih škola iz Zenice,  Busovače i Fojnice pripremaju vlastite predstave uz produkcijsku i mentorsku pomoć Studio Teatra. Već u maju bit će organizovane premijere predstava u školama, a nakon toga će sve predstave biti odigrane na nekoj od profesionalnih bosanskohercegovačkih pozorišnih scena. Nusmir je svjestan da su današnja djeca uglavnom pasivna, da ih je sve teže animirati, ali kroz „Teatar budućnosti“ koji je ušao u škole, on je to uspio.

  • Sada, nakon 4 mjeseca rada sa djecom vidimo ogroman napredak. Djeca su otvorenija, sigurnija u sebe, idu na predstave, društvene mreže  više nisu centar njihovog svijeta. Ako njih dvoje -troje zaljubimo u teatar, ako postanu dio teatarske publike ili ljudi koji će danas, sutra širiti ovakve priče, mi smo uspjeli – ističe Nusmir.

DIJETE STUDIO TEATRA

Emrah Halilović je dijete Studio teatra, koji je sad već ozbiljno zaljubljen u glumu. Prije dvije godine se prijavio na projekat „Osjeti teatar“. Nusmir i Mirza su bili mentori mladima od 15 do 25 godina, koji su u nekoliko bh. gradova kreirali predstave koje su te godine prikazane na prvom Festivalu kulture u Busovači. Za Emraha je susret sa glumom bila ljubav na prvi pogled. Kaže da se potpuno pronašao u glumi i da je to njegov budući životni poziv. Zahvalan je svojim mentorima, Mirzi i Nusmiru na posvećenosti sa kojom su radili sa mladima. Planira da nakon srednje škole upiše Akademiju scenskih umjetnosti i postane prvi glumac u Busovači. Da je na dobrom putu, pokazuju uloge iza njega. Između ostalog publika ga je prošle godine mogla gledati u kinima u filmu „Amanet“ u ulozi Sirćeta.

  • Gluma za mene predstavlja ljubav i strast,  bijeg iz realnosti. Kroz glumu imam mogućnost da pobjegnem od svega, da pređem u neku drugu realnost i zaboravim da sam to ja, objašnjava nam Emrah.

Iako živi u Busovači, Emrah je uključen u sve projekte Studio teatra, ali i Amfiteatra iz Busovače, sestrinske organizacije koja već dvije godine u Busovači organizuje Festival kulture.

ODRAZ U VODI

Još jedan važan projekat Studio teatar priprema za ovu godinu. „Odraz u vodi“ bavi se kulturom sjećanja, finansira ga Kreativna Evropa, a  realizuje se u saradnji sa partnerima iz Francuske (Procédé Zèbre, Vichy)  i Italije (Lelastiko-Compagnia di danza, Brescia).

Projekat ima za cilj brisanje formalne granice između učenja i umjetničkog stvaralaštva. Postavlja pitanja:  Šta nas je historija naučila? Da li nam se historija ponavlja? Zašto? Šta nam je svima zajedničko? Po čemu se razlikujemo?

U projekat je uključeno 40-ak mladih ljudi uglavnom iz Zenice i Zavidovića, ali i umjetnici iz Francuske i Italije. Oni pripremaju međunarodni performans koji je zasnovan na pokretu, na plesu, kako bi bio razumljiv i ljudima koji ne govore bosanski jezik. Performans će premijeru imati na Ljetnim večerima 4. jula, a nakon Zenice biće izveden u Zavidovićima i Sarajevu. Od jeseni kreće na veliku turneju. Posjetit će Beč, Viši, Torino, Luks, te u Kluž u Rumuniji.  

Ovo je još jedna u nizu nagrada i priznanja za naš rad. U samo dvije godine biti dio dva velika projekta koje podržava Kreativna Evropa je san svake organizacije u oblasti kulturnog stvaralaštva – sa ponosom ističe Nusmir.

Planovi koje Nusmir ima sa Studio teatrom također uključuju Kreativnu Evropu. Sa prijateljem i rediteljem Mirzom Begovićem planira početi snimanje još jednog filma, o Bosni, o nama, o našoj tradiciji. Biće to, kaže Nusmir,  još jedna emotivna i lijepa priča o dobrim ljudima Bosne. Baš poput filma „Amanet“.  

Piše: Vedada Šećerbajtarević


Ova priča napisana je zahvaljujući velikodušnoj podršci Američkog naroda kroz program “Snaga lokalnog” Američke agencije za međunarodni razvoj u BiH (USAID). Sadržaj je odgovornost Mreže za izgradnju mira i ne odražava nužno stavove USAID-a ili Vlade SAD-a.