Iz ljubavi prema čokoladi Merjem i Tarik u Sarajevu pokrenuli brend ručno rađenih čokolada.
Merjem Hamzić je mlada poduzetnica koja se odlučila da dugogodišnji posao u bankarskom sektoru zamijeni sa radionicom čokolade. Zajedno sa suprugom pokrenula je brend ručno pravljene čokolade Bashka.
“Bashka je avantura koju smo započeli suprug Tarik i ja. Oboje smo proveli više od 10 godina u korporativnom svijetu i javila se potreba da kreiramo nešto naše, nešto posebno. Baška ili u našem slučaju “Bashka” znači upravo to – specifično, posebno. Često ste čuli da svaka osoba treba raditi ono što voli. U toj jednostavnoj rečenici je zapravo i najveći izazov. Šta je to što volimo, a možemo se tome posvetiti i biti kontinuirano izazvani i nanovo zaljubljeni u to što radimo”, kazala je za Aktu Merjem.
Od ljubitelja čokolade do vlastitog biznisa
Kaže da se ideja za ovim zanimanjem javila jer suprug voli čokoladu, a ona je maštovita osoba kojoj ovo predstavlja dobar način da iskaže svoju kreativnost.
“U našem društvu Tarik je poznat kao neko ko voli artisan čokoladu, te je nerijetko od prijatelja dobijao čokolade sa njihovih neobičnih putovanja na Island, Ekvador, u Vijetnam, pa je tako u moru ideja prevagnula ova da bolje upoznamo svijet čokolade i da pokušamo napraviti svoje malo čokoladno carstvo. Zanimljivo je da nijedno od nas nije znalo kako izgleda plod kakaovca, kakao zrno, gdje raste i kako se od njega dobije čokolada. Međutim, znali smo uživati u dobroj čokoladi i došli na ideju da bi bilo zanimljivo napraviti artisan, ručno rađenu čokoladu iz Sarajeva, a koja može stati na crtu i takmičiti se sa najboljim svjetskim čokoladama poput onih od majstora iz Belgije i Francuske”, pojasnili su iz Bashka tima.
Kako su nam rekli, oni su mjesecima prije pokretanja samog biznisa istraživali literaturu, posjećivali najveće sajmove, razrađivali ideje, te provodili vrijeme na obuci u belgijskoj akademiji za čokolade. Svoje istraživanje su zatvorili sa posjetom plantaži kakaoa u dalekoj Indoneziji.
Pokretanje biznisa u BiH
Pokretanje biznisa u našoj zemlji nije jednostavno, a to najbolje znaju oni koji su ga pokretali, međutim ni poteškoće ne smiju biti prepreka ukoliko nešto dovoljno želimo.
“Pri pokretanju malog biznisa ne postoji jasan sistem i koraci kako nešto osnovati. Kaže da kada dođete u instituciju da postavite samo jedno pitanje o pokretanju biznisa, otvorit će vam se bezbroj novih na koje nećete imati odgovore. Ističe da su koraci vrlo jasni, samo se to nigdje ne može pronaći napisano na jednom mjestu. U institucijama na tim pozicijama uglavnom rade osobe koje nisu nikada lično pokrenuli neki biznis i nisu im jasne prepreke na koje možete naići. Ali generalno pokrenuti vlastiti biznis nije teško i nije vremenski dugo. U zavisnosti koliko ste ažurni da prikupite svu dokumentaciju, osnivanje je moguće za desetak dana”, pojašnjava Merjem.
Kada su se odlučili pokrenuti vlastiti biznis u BiH, neka od prvih pitanja koja su dobili u porodici su bila: “Da li stvarno mislite da će vam to neko kupiti”?, međutim, Merjem i Tarik su pokazali da se itekako isplati riskirati i uložiti u ono što istinski želiš i voliš.
“Iskreno, i mi smo pozitivno iznenađeni što je interes dosta veći od očekivanog. Čitav craft i artisan pokret se dosta organski i zdravo razvija i u našoj lijepoj zemlji i moramo istaći da i tu lagano sustižemo trendove koji su već prisutni u zapadnim zemljama. Sve je više onih koji žele kupiti domaći, ručno rađeni proizvod”, pojasnili su i dodali da preduzetništvo definitivno nije za svakoga, a naročito u našoj zemlji.
“Nakon uvoda i početne zaljubljenosti kreću izazovi sa kojima se nije jednostavno nositi. Jedna osoba je često vlasnik, računovođa, logističar, higijeničar, majstor za proizvodnju, majstor za mašine, paker, marketing guru, fotograf, administrator online kanala, odnosno prava hobotnica. Međutim, taj osjećaj kada u svojoj ruci držite finalni proizvod i kada dobijete povratnu informaciju od krajnjeg i oduševljenog korisnika vrijedi svake trunke truda koji je uložen. To je nama nagrada i motiv za konstantno napredovanje. Prepreke u preduzetništvu su svakodnevnica. Ali, uvijek treba imati u vidu da su upravo samo to – prepreke koje treba prihvatiti, riješiti ili zaobići”, rekli su.
Globalizacija je omogućila da nam je skoro sve što zamislimo postalo dostupno i za nekoliko dana nam se može dostaviti na vrata.
“Činjenica je da zbog ograničenosti bh. tržišta nekada moramo tražiti alternativne lance nabavke za neke od sirovina, ali smo i u tom polju postali kreativni i nema prepreke koja nas može spriječiti da dođemo do najkvalitetnijih sastojaka. Međutim, sa troškovima transporta nekada plaćamo i više od premium cijene – sve to da bismo dobili proizvod koji smo zamislili i ponudili sladokuscima za degustaciju i uživanje”, pojasnili su iz Bashke.
Merjem i Tarik trenutno svoje proizvode nude isključivo za ljubitelje čokolade u BiH, ali kažu da imaju i upite za potencijalna partnerstva izvan BiH.
Chocolate makers i Chocolatiers
Važno je znati da u svijetu čokolade postoje Chocolate makers i Chocolatiers: Chocolate makers su oni koji putem posebne opreme za pečenje, mljevenje, čišćenje i temperiranje prave čokoladu “from bean to bar”, odnosno od kakao zrna do čokolade, dok su, s druge strane, Chocolatieri oni koji koriste čokoladnu smjesu kao sirovinu, istu prerađuju, temperiraju i prave različite ukuse i vrste čokoladnih poslastica, a u ovu grupu spada i Bashka.
“Bashka” čokolade su ručno pravljene i sama izrada traje duže nego kada se radi sofisticiranim mašinama koje se koriste u čokoladnoj industriji. U našoj ponudi imamo 4 vrste čokolada koje postoje, a to su: tamna, bijela, mliječna i Ruby ružičasta koja je nedavno predstavljena u svijetu kao četvrta vrsta čokolade. Ovo je osnovna podjela čokolada koja je većini poznata”, objasnili su Merjem i Tarik.
Trude se ljubiteljima čokolade ponuditi i različite vrste single origin čokolada koje su specifične po tome što nastaju od jedne vrste kakao zrna koje se uzgaja na jednom području i kao takvo daje čokoladi specifičan ukus.
“Naša čokolada je uvijek svježa i kao mali proizvođač imamo uvijek prostora odgovoriti i na neke posebne zahtjeve i narudžbe. Naravno, uvijek poštujući da se uklapa i u viziju samog brenda”, rekli su.
Trenutno se Bashka čokolade mogu poručiti putem njihovih društvenih mreža, a u planu je da Bashka čokolade u narednih nekoliko mjeseci budu prisutne i u pažljivo odabranim partnerskim maloprodajnim objektima i online radnjama.
“Čokolada pruža beskonačno mogućnosti kombiniranja okusa, te ćemo se i u budućnosti truditi da ponudimo nove okuse koji će pronaći svoj put do svačijeg nepca”, poručili su Merjem i Tarik.