Učenici u BiH ispod prosjeka u matematici i prirodnim naukama

Učenici iz BiH u ovom istraživanju sudjeluju po treći put, iako ne u kontinuitetu.

Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje (APOSO) objavila je u srijedu rezultate i preporuke međunarodnog istraživanja TIMSS 2023 za Bosnu i Hercegovinu, koji pokazuju kako su postignuća učenika iz BiH ispod međunarodnog prosjeka.

Istraživanje je u Bosni i Hercegovini provedeno 2023. godine na uzorku od 3.391 učenika četvrtih razreda iz 120 osnovnih škola, a slično prethodnim istraživanjima i ovaj put rezultati pokazuju kako su postignuća učenika iz BiH ispod međunarodnog prosjeka, priopćeno je iz APOSO-a.

Učenici 4. razreda u BiH su na testu iz matematike ostvarili 447 bodova, a na testu iz prirodnih znanosti 448 bodova.

Postignuće ostvareno na oba testa pozicionira BiH ispod prosjeka TIMSS skale koji iznosi 503 boda za matematiku i 494 bodova za prirodne znanosti i razlika u odnosu na prosjek je statistički značajna.

U BiH djevojčice ostvaruju bolja prosječna postignuća iz prirodnih znanosti od dječaka i razlika u postignućima je statistički značajna, dok na međunarodnoj razini, djevojčice ostvaruju bolja prosječna postignuća iz prirodnih znanosti od dječaka, ali razlika nije statistički značajna.

Dječaci u BiH ostvaruju bolja prosječna postignuća iz matematike, ali razlika nije statistički značajna, dok na međunarodnoj razini, dječaci ostvaruju bolja prosječna postignuća iz matematike i razlika je statistički značajna.

Rezultati TIMSS 2023 opet su pokazali kako samo jedan posto učenika u BiH, ili svaki stoti, ostvaruje rezultat u naprednoj referentnoj vrijednosti iz matematike, dok naprednu referentnu vrijednost iz prirodnih znanosti doseže nula posto učenika.

Učenici svih zemalja iz okruženja ostvaruju bolja postignuća iz matematike – Kosovo 451, Sjeverna Makedonija 474, Crna Gora 477, s tim da su učenici Albanije 512, Slovenije 514 i Srbije 523 iznad prosjeka TIMSS skale.

Učenici Bosne i Hercegovine ostvaruju nešto bolja prosječna postignuća iz prirodnih znanosti od učenika prethodno nabrojenih zemalja, s izuzetkom Srbije 510 i Slovenije 526 čiji učenici ostvaruju rezultate iznad prosjeka TIMSS skale i u prirodnim znanostima.

Kao i u prethodnim ciklusima TIMSS istraživanja, najbolja postignuća iz matematike i prirodnih znanosti ostvarile su zemlje dalekog istoka. Učenici iz Singapura ostvaruju čak 615 bodova na testu iz matematike, te 607 bodova na testu iz prirodnih znanosti.

Istraživanje TIMSS 2023 pruža priliku za dublji uvid u razine postignuća naših učenika, kao i u kontekstualne okvire koji na ta postignuća utječu – od stavova učenika prema učenju, preko podrške kućnog okruženja, do dostupnih resursa i kvalitete nastavnog procesa u školama.

Bitno je napomenuti kako je istraživanje TIMSS 2023 provedeno bez sudjelovanja Republike Srpske i Županije Zapadnohercegovačke, zbog čega rezultati naših učenika nisu zabilježeni u međunarodnim trendovima. Trend će moći pratiti samo one nadležne obrazovne vlasti čiji su učenici sudjelovali u zadnja dva ciklusa TIMSS istraživanja.

Rezultati i preporuke istraživanja bit će, kao i dosad, distribuirane svim razinama obrazovnih vlasti u zemlji kako bi se poduzeli konkretni koraci na unaprjeđenju kvalitete obrazovanja i ubrzavanju kurikularne reforme.

Samo uz prilagodbu obrazovnih sustava funkcionalnim znanjima, vještinama i kompetencijama, uz praćenje trendova postignuća učenika na globalnoj razini – možemo omogućiti našoj djeci da ne zaostaju za svojim vršnjacima u drugim zemljama te da bude kompetentni na tržištu rada.

TIMSS je međunarodno istraživanje trendova u znanju matematike i prirodnih znanosti, koje pruža podatke o učeničkim postignućima iz spomenutih oblasti, kao i elementima koji na njih utječu.

Učenici iz BiH u ovom istraživanju sudjeluju po treći put, iako ne u kontinuitetu. Prvi put, 2007. godine, u istraživanju su sudjelovali učenici osmih razreda osnovne škole, a rezultati koje su ostvarili bili su ispod međunarodnog prosjeka. Drugi put, 2019. godine, u istraživanju su sudjelovali učenici četvrtih razreda osnovne škole, a ostvareni rezultati pokazali su kako 24 posto testiranih učenika ne može doseći čak ni nisku razinu postignuća u oblasti matematike, te kako samo jedan posto učenika, ili svaki stoti, ostvaruje rezultat u naprednoj referentnoj vrijednosti iz matematike i prirodnih znanosti.

Izvor: akta.ba