Institut za razvoj mladih KULT u okviru inicijative Networking Young Entrepreneurs unutar projekta EU4Business koji finansiraju Evropska unija i Vlada SR Njemačke je finalizirao istraživanje stavova o problemima i potrebama biznisa vođenih od strane mladih preduzetnika u Bosni i Hercegovini.
Istraživanje je provedeno sa ciljem uočavanja i identificiranja mjera i programa koji će pružiti bolju podršku rastu, razvoju i održivosti biznisa mladih ljudi. Nakon prikupljanja i obrade podataka kreiran je dokument „Situaciona analiza problema i potreba biznisa mladih preduzetnika u Bosni i Hercegovini“, koja se zasniva na 2 primarna kvantitativna istraživanja – o stavovima mladih preduzetnika i stavovima predstavnika jedinica lokalnih samouprava, te na primarnom kvalitativnom istraživanju provedenom kroz okrugle stolove u Sarajevu, Mostaru, Banja Luci i Doboju, kao i sekundarnom desk istraživanju.
U primarnom istraživanju o stavovima mladih preduzetnika u BiH učestvovale su 103 osobe, a u istraživanju o stavovima predstavnika nadležnih službi jedinica lokalnih samouprava učestvovalo je 70 JLS od ukupno 143 u BiH.
Analizirajući stavove mladih preduzetnika o izazovima i preprekama koje utječu na daljnji razvoj i ukupnu održivost biznisa, najveći utjecaj imaju doprinosi za zaposlene i poreska politika, nedostatak veće podrške institucija vlasti, kao i jedinica lokalnih samouprava, pribavljanje finansijskih sredstava, te zapošljavanje odgovarajuće i zadržavanje postojeće radne snage. Preko 60% ispitanika istraživanja sugerira oslobađanje poreza i doprinosa minimalno u prvoj godini rada, nakon osnivanja biznisa, pa sve do treće godine poslovanja, kako bi bila postignuta stabilnost i finansijska zrelost.
Generalni zaključak Situacione analize je da su glavni akteri, oni koji su direktno odgovorni za preduzetničke aktivnosti i podržavajući poslovni ambijent, gotovo saglasni oko identifikacije najvećih izazova i prepreka u vođenju biznisa mladih preduzetnika. Neki od nalaza proizašlih iz Analize su:
- Doprinosi i poreska politika vrše najveći utjecaj na daljnji razvoj i održivost biznisa mladih preduzetnika;
- Nepoznavanje tržišnih prilika i slaba realizacija prodaje su najčešći problemi mladih preduzetnika tijekom vođenja biznisa;
- Mladim preduzetnicima je najviše potrebna edukacija iz oblasti Prodaje i Marketinga;
- Koristi umrežavanja mladi vide u zagovaranju boljih zakonskih uvjeta, boljem tržišnom pozicioniranju te razmjeni znanja i iskustava;
- Mladi i uposlenici jedinica lokalnih samouprava očekuju unaprjeđenje i učestalost komunikacije.
Očekivanja su da će nalazi iz Situacione analize koristiti svim zainteresiranim stranama u pronalasku puta i kreiranju boljeg poslovnog ambijenta kako za mlade preduzetnike, tako i za preduzetništvo u cjelini u Bosni i Hercegovini.
Analizu možete preuzeti OVDJE.
Izvor: mladi.org