U Bosni i Hercegovini ne postoje zakonski propisana pravila vožnje u kružnim raskrsnicama, no nakon mnogih debata u javnom prostoru, osmišljen je priručnik za sigurno korištenje kružnog toka.
Javno preduzeće Ceste Federacije BiH je održalo prezentaciju na kojoj su predstavili šta možete pronaći u priručniku kako bi riješili nedoumice ili saznali pojedina pravila sigurnosti saobraćaja u kružnom toku.
U prvom dijelu priručnika su date osnovne informacije o kružnim raskrsnicama, njihove prednosti i nedostaci, te kakav je stepen sigurnosti saobraćaja u kružnim raskrsnicama. Ovaj dio najkorisniji bi bio političarima i donosiocima odluka u planiranju gradnje raskrsnica.
Zatim su objašnjena pravila vožnje u kružnim raskrsnicama sa jednom, dvije ili više traka, a naglašeno je da je ključ dobrog funkcionisanja ovakvog tipa raskrsnice jasno postavljena saobraćajna signalizacija.
Pravila vožnje u jednotračnoj kružnoj raskrsnici su prilično jednostavna, važno je kretati se u smjeru suprotnom od kazaljke na satu, ustupiti pravo prvenstva prolaza svima koji se nalaze u kružnom toku i nipošto ne voziti unazad. Priručnik objašnjava i kada i gdje koristi žmigavce te kako se isključiti iz ovakve raskrsnice.
Kod dvotračne kružne raskrsnice, a pogotovo kod onih sa više traka, najvažnija je saobraćajna signalizacija koja određuje pravila vožnje u kružnom toku na kojem se nalazite. To posebno dolazi do izražaja uzimajući u obzir da su raskrsnice u BiH uglavnom mini, odnosno male, te su vozaču za bezbjedno učestvovanje u saobraćaju potrebne informacije koje će omogućiti da isplanira uključivanje, vožnju i isključivanje iz kružnog toka.
Ulazak u dvotračnu raskrsnicu je sličan kao i uključivanje u jednotračni kružni tok, potrebno je propustiti sve automobile bez obzira u kojoj traci se nalaze. Vozeći se u kružnom toku, treba imati u vidu da zakon propisuje obavezno skretanje desno ukoliko se uključujete iz desne trake i obavezno skretanje lijevo (odnosno pravo) ukoliko ste ušli iz lijeve trake.
Kretanje u kružnom toku se reguliše propisima uz korištenje žmigavca, vozač se ne može isključiti iz lijeve saobraćajne trake ukoliko se vozilo iz desne trake neće također isključiti iz raskrsnice. Ukoliko se želite isključiti iz kružnog toka, trebali bi to uraditi iz desne trake, a radnju prestrojavanja iz lijeve u desnu možete izvršiti ukoliko ste sigurni da vozilo iz desne saobraćajne trake skreće desno.
Problem nastaje kada se iz dvotračnog kružnog toka treba isključiti u samo jednu traku.
Autor priručnika Reuf Boračić, koji je voditelj odjeljenja sigurnosti saobraćaja u JP Ceste Federacije, navodi da je pokazivač pravca vrlo važan kod ovakvih raskrsnica s obzirom na to da je bitno prestrojiti se na vrijeme iz unutrašnje u spoljašnu traku, kako bi se isključili iz raskrsnice.
“Ako zakasniš i ne možes se prestrojiti, nastavljaš krug i pokušavaš još jednom. U kružnom toku nema preticanja, ubrzavanja i usporavanja, nego treba obići krug, a bit će vam lakše i izaći jer imate više vremena da se prestrojite u vanjsku traku”, poručio je on prilikom predstavljanja priručnika.
Autor priručnika Reuf Boračić (Foto: I. Š./Klix.ba)
Objašnjene su i neke specifične raskrsnice koju su kod nas manje zastupljene kao što je turbo rotor u Mostaru koji ima fizički odvojene saobračajne trake. Tu je također naglašena važnost signalizacija prilikom čega je data prednost vertikalno signalizaciji u vidu table postavljene iznad saobraćajnih traka.
Također kod višetračnih kružnih raskrsnica kakve imamo u komšijskim državama, naglašeno je praćenje horizontalne i vertikalne signalizacije koja nam govori u koju traku trebamo ići i kuda voziti u zavisnosti gdje želimo ići.
Priručnik će biti online na stranici BIHAMK-a.
Izvor: klix.ba