Sa više od 15 godina iskustva u organizaciji poslovnih događaja, Josipa Terzić-Rezić postala je prepoznatljivo ime u kongresnoj industriji, a njeno znanje i stručnost čine je liderkom u razvoju MICE sektora u Bosni i Hercegovini.
Kroz svoju karijeru stekla je domaće i međunarodne sertifikate priznatih organizacija u kongresnoj industriji. Vlasnica je agencije MICE.BA, specijalizovane za organizaciju poslovnih događaja i voditeljica portala PoslovniTurizam.ba / BH-meetings.com, koji je nastao iz želje da se unaprijedi organizacija poslovnih događaja i sektor poslovnog turizma u BiH.
Sve ovo bio je povod da Josipa Terzić-Rezić bude naš izbor za razgovor o stanju u kongresnoj industriji u BiH, o kapacitetima i ponudi koju zemlja ima u organizaciji poslovnih događaja, kao i portalu koji je pokrenula u cilju doprinosa razvoju ove industrije.
eKapija: U kom trenutku pokrećete portal PoslovniTurizam.ba, kakav je njegov koncept i na koji način funkcioniše?
– Inicijativa za PoslovniTurizam.ba, odnosno BH-meetings.com što je inačica portala na engleskom jeziku namijenjena inozemnim organizatorima, proistekla je iz želje da unaprijedim sektor poslovnog turizma u Bosni i Hercegovini. Nakon petnaest godina rada u organizaciji poslovnih događaja, shvatila sam da postoji potreba za specijaliziranom digitalnom platformom koja bi olakšala i unaprijedila organizaciju poslovnih evenata. Inspiracija je proistekla kroz članstvo u Hrvatskoj udruzi profesionalaca kongresnog turizma (HUPKT), gdje sam upoznala Danielu Kos, vlasnicu portala PoslovniTurizam.com koja već godinama uspješno vodi takav portal u Hrvatskoj. Naši razgovori o specifičnostima tržišta, ubrzo su prerasli u konkretnu realizaciju i pokretanje BH izdanja portala.
PoslovniTurizam.ba osmišljen je kao pouzdan venue finder servis s jasnom misijom – digitalizirati MICE ponudu Bosne i Hercegovine i uskladiti je sa globalnim standardima kongresne industrije. Naš cilj je postati ključna platforma za sve koji traže idealne lokacije i usluge za organizaciju konferencija, seminara, poslovnih sastanaka i drugih poslovnih evenata u Bosni i Hercegovini. Istodobno smo na portalu pokrenuli MICE magazin u kojemu komuniciramo sve važne vijesti iz kongresne industrije u Bosni i Hercegovini te radimo intervjue s liderima poslovnog turizma.
Usluga “Event asistent” na portalu sastoji se od obrasca koji popunite te povratno dobijete ponude od strane hotela, posebnih prostora, agencija i svih drugih ponuđača na vaš mejl. Prednosti korištenja Event asistenta su u dobivanju nekoliko ponuda od različitih ponuđača usluga u kratkom vremenu. Prilikom slanja upita na raspolaganju smo za pomoć i savjetovanje organizatorima kako bi dobili što bolju i detaljniju ponudu gdje im ogovaramo na njihove specifične zahtjeve.
(Foto: Muamer Kolar/Sarajevo Tourism Summit 2024)
Kroz bogato iskustvo organizacije poslovnih evenata u sklopu agencije MICE.BA znam koje su potrebe organizatora i mogu puno pomoći organizatorima događaja sa savjetima i prijedlozima. Inače, MICE je službeni termin za poslovni turizam koji se koristi u svijetu i to je akronim od engleskih riječi Meetings, Incentives, Conferences, Events – dakle organizacija poslovnih događaja svih vrsta.
eKapija: Sa kim ste ostvarili saradnju na polju organizacije poslovnog događaja? Koliko subjekata ste objedinili pokretanjem portala?
– Trenutno imamo predstavljenih 40 hotela i posebnih prostora, uključujući muzeje, galerije i kazališta iz cijele Bosne i Hercegovine. Fokusiramo se na objekte koji nude najveće kapacitete i najbolje uvjete za organizaciju poslovnih evenata. Naš cilj je da svaki organizator, bilo iz Londona, Beča ili Sarajeva, na portalu može pronaći sve što mu treba za uspješan event na jednom mjestu jer osim što pružamo informacije o prostorima, nudimo i podršku kroz savjetovanje i organizaciju.
Kako bismo dodatno potaknuli razvoj poslovnog turizma i promovirali portal PoslovniTurizam.ba, organiziramo panel diskusije u ključnim destinacijama poput Sarajeva, Banja Luke i Mostara i to u suradnji s lokalnim turističkim zajednicama. Na tim panelima sudjeluju hotelski menadžeri, event menadžeri, direktori zračnih luka, predstavnici turističkih zajednica i svih drugih sektora koje obuhvata kongresni turizam. Panel diskusije prilika su za iskren i konstruktivan razgovor, gdje zajedno analiziramo izazove i pronalazimo rješenja koja će unaprijediti kongresnu industriju, poboljšati suradnju i povezati sve ključne aktere. Želimo stvoriti most između ljudi na terenu i donositelja odluka, te tako osigurati da se čuju i uvaže potrebe industrije.
eKapija: Za koje lokacije u BiH smatrate da imaju najviše potencijala u organizaciji poslovnih događaja?
– Sarajevo je srce kongresne industrije Bosne i Hercegovine. Grad se može pohvaliti modernom infrastrukturom, vrhunskim hotelima i konferencijskim prostorima te Međunarodnim aerodromom Sarajevo, koji je tijekom cijele godine povezan s ključnim destinacijama. To su prednosti koje čine Sarajevo idealnim za organizaciju poslovnih evenata, naravno i središta mnogih institucija i tvrtki su tamo pa je i to olakšavajuća okolnost.
Banja Luka je prekrasan spoj prirodnih ljepota i suvremene infrastrukture. Izvrsno je prometno povezana sa Zagrebom i Beogradom, ima kvalitetne hotele i profesionalne usluge za organizaciju evenata što ju pozicionira za sve popularniju MICE destinaciju. Mostar je poznat po bogatoj kulturnoj baštini i znamenitostima poput UNESCO-ovog Starog mosta i ljudi jednostavno vole dolaziti u njega pa se to odnosi i na poslovne goste. Zračna luka Mostar povezala je Hercegovinu sa Zagrebom i Beogradom tijekom cijele godine i uskoro se očekuje još zračnih linija, dok Koridor VC olakšava brz i praktičan cestovni pristup. Mostar se ističe i modernim hotelima i konferencijskim kapacitetima.
Osim navedenih gradova, Tuzla, Zenica, Bihać i Neum također privlače poslovne goste. Ove destinacije razvijaju kvalitetnu infrastrukturu i imaju dobre temelje za daljnji razvoj poslovnog turizma u Bosni i Hercegovini.
eKapija: Koji objekti imaju najbolje ponude i kapacitete za organizaciju poslovnog događaja?
– Najbolji prostori za organizaciju poslovnih događaja su oni u kojima se osjećate ugodno i produktivno, čak i nakon višesatnog rada. To su dvorane koje imaju udobna sjedala, funkcionalan raspored i tehničku opremljenost. Odlična akustika i kvalitetna rasvjeta omogućuju da se svaki dio događaja odvija bez poteškoća. Kongresni prostori u pravilu vode računa o pristupačnosti za osobe s invaliditetom, uz uvijek optimalnu ventilaciju i klimatizaciju koja će gostima priuštiti ugodan boravak. To su prednosti dvorana u hotelima koje su prilagođene potrebama MICE industrije.
(Foto: PoslovniTurizam.ba)
U Sarajevu se ističu hoteli poput Ilidža Group, Europa Group (Holiday i Evropa), Movenpick, Radon Plaza, Swissotel, Ibis Styles, Bosmal Arjaan by Rotana i Courtyard by Marriott. U Banjoj Luci vodeći MICE hoteli uključuju Hotel Bosna, Courtyard by Marriott, Jelena, Vidović, Zepter Palace i Grand hotel Banja Luka. MICE ponudu u Mostaru predvodi hotel Mepas, zatim hoteli Mostar, Bristol, Buna, City Hotel, Old Town, Kalima Resort, Emporia, Carpe Diem, Pasha i Eden. Hotel Hills Thermal i Spa Resort ima najveću dvoranu za poslovni event za 4.000 osoba, a hotel Grand u Neumu dvoranu za 2.000 osoba. Važno je dodati da ovi hoteli imaju i educirano stručno osoblje koje odgovara potrebama MICE organizatora.
Za velike poslovne događaje, konferencije ili sajmove dostupni su prostori poput Centra Skenderija i olimpijskog kompleksa Zetra u Sarajevu, koji mogu primiti do 15.000 sudionika, Mostar ima Hrvatski dom Herceg Stjepan Kosača kapaciteta za preko 700 gostiju, dok Sportska dvorana Borik u Banjoj Luci može primiti 4.000 sudionika.
eKapija: Kakve potrebe imaju poslovni turisti? O kojim dodatnim sadržajima je potrebno razmišljati prilikom organizacije poslovnog događaja?
– Iako poslovni turisti u destinaciju dolaze primarno radi sudjelovanja na konferencijama, seminarima ili sastancima, to ne znači da njihov boravak završava nakon radnog dijela programa. Upravo suprotno, poslovni gosti žele iskoristiti priliku za upoznavanje lokalne sredine koji će njihov poslovni put učiniti posebnim, a mi toliko toga lijepoga imamo za pokazati, od manastira Hercegovačka Gračanica koji se nalazi u Trebinju poznatom kao “grad sunca”, preko pećine Vjetrenica u Ravnom, koja je na popisu svjetske baštine UNESCO, vodopada Kravica u blizini Ljubuškog, vrela rijeke Bosne u okolici Sarajeva, olimpijskih planina Jahorina, Bjelašnica, Igman i Trebević, kraljevskog grada Jajca, tvrđave Kastel u Banjoj Luci, nacionalnog parka Una u Bihaću te brojnih drugih znamenitosti, prirodnih i kulturnih bisera.
Ono što je važno napomenuti jest da poslovni turisti troše i do tri puta više od odmorišnih, a zanimljiv je podatak da se vraćaju s obiteljima kao odmorišni turisti. Poslovnim gostima je važno ponuditi kvalitetnu gastronomsku ponudu, specijalizirane turističke ture, posjete lokalnim vinarijama, a sve to u svrhu prezentacije i doživljaja destinacije i lokalnog načina života.
eKapija: Kako se do sada pokazala platforma PoslovniTurizam.ba, jeste li uvidjeli određene nedostatke?
– Jedan veliki nedostatak smo premostili upravo kreiranjem portala na kojem se nalaze kongresni kapaciteti u BiH, kao i prethodno spomenutom uslugom Event asistent. Bliska suradnja s hotelima, specijaliziranim prostorima i drugim uslužnim djelatnostima znači da portal može odgovoriti na svaki prodajni upit i osigurati brz i precizan odgovor.
MICE industrija ima jednu jako veliku prednost, a to je uloga u razvijanju intelektualnog kapitala i poslovnog umrežavanja. Domaći i inozemni stručnjaci su ključni govornici na konferencijama, čime takvi događaji dobivaju na atraktivnosti, a destinacije postaju središta razmjene znanja i inovacija gdje se razmjenjuju iskustva i dobre prakse. Primjerice CONNECTO 2024 konferencija okupila je veliki broj ljudi iz BH dijaspore koji su imali priliku kroz B2B platformu održati sastanke i povezati se s poslovnim ljudima iz BIH. Prema našim informacijama dogovoreni sastanci su već rezultirati uspješnim poslovima i to su lijepe strane ovoga posla.
Panel diskusija u Mostaru o razvoju poslovnog turizma (Foto: Stanislava Borovac)
Na Sarajevo Tourism Summitu Bosnu i Hercegovinu posjetio je Rob Davidson, svjetski priznati profesor event managementa, nazvavši našu zemlju “destinacijom s wow efektom”. Poslovni eventi donose neprocjenjivu vrijednost – okupljaju vrhunske stručnjake koji postaju ambasadori naše zemlje. Također, u dogovoru s lokalnim sveučilištima event menadžeri se pobrinu da domaći i međunarodni stručnjaci održe gostujuća predavanja što je za mlade vrlo snažna inspiracija za njihov daljni razvoj i put.
eKapija: Kakav ste doprinos dali na polju poslovnog turizma od značaja za BiH? U kom pravcu će ići dalji razvoj platforme?
– Pokretanjem prvog venue finder servisa i specijaliziranog MICE magazina, Bosna i Hercegovina otvara novo poglavlje u razvoju poslovnog turizma. Ukazali smo da smo nedovoljno prisutni u ovom segmentu turizma i da nam je to velika prilika, osobito ako uzmemo u obzir da poslovni turizam produžuje klasičnu turističku sezonu i proteže se na proljeće i jesen, kad se odmorišni turizam ugasi.
Kad govorimo o poslovnom turizmu kao segmentu turizma, on donosi korist za cijelu destinaciju. Poslovna putovanja čine 10 do 15 posto globalnog turističkog prometa, što vidim kao sjajnu priliku za Bosnu i Hercegovinu da poveća broj poslovnih evenata i na taj način značajno doprinese rastu ukupnih prihoda od turizma.
U narednom periodu, PoslovniTurizam.ba će proširiti bazu poslovnih subjekata kako bi organizatorima pružio još bogatiji spektar usluga za planiranje evenata u Bosni i Hercegovini. Kao netko s višegodišnjim iskustvom u organizaciji, u potpunosti razumijem važnost pouzdane platforme na kojoj se na jednom mjestu mogu pronaći sve potrebne informacije – od kongresnih prostora i tehničke opreme do lokalnih usluga i podrške. Naš cilj je olakšati proces planiranja i organizacije poslovnih događaja, a portal PoslovniTurizam.ba da bude alat koji će poslužiti svim organizatorima evenata.
Posebnu pozornost posvetit ćemo daljnjem jačanju suradnje s resornim institucijama te lokalnim i županijskim turističkim zajednicama, koje igraju ključnu ulogu u poticanju razvoja infrastrukturnih projekata koji su neophodni za rast MICE industrije. Mislim da je to ključno za jačanje naše konkurentnosti kako na regionalnoj tako i na međunarodnoj razini.
eKapija: Kako ocjenjujete aktuelno stanje u kongresnoj industriji u BiH, šta su prednosti, a na čemu treba dodatno raditi?
– MICE industrija predstavlja unosan i sofisticiran oblik turizma, a mi smo destinacija koja nudi izvrstan omjer vrijednosti za novac što nas čini dodatno atraktivnima organizatorima poslovnih evenata. BiH još uvijek nema kongresni ured koji bi radio promociju prema ciljanim MICE tržištima kao što to rade kolege u regiji poput kongresnih ureda u Dubrovniku, Zagrebu i Opatiji, te kongresnih biroa u Crnoj Gori, Srbiji i Sloveniji.
Važno je raditi na razvoju infrastrukture i profesionalizaciji sektora, a to podrazumijeva ulaganja u kongresne centre i specijalizirane prostore za poslovne događaje, poboljšanje prometne povezanosti, uvođenje novih međunarodnih zračnih linija, unapređenje cestovne infrastrukture, ali jednako tako i obuke kadrova, počevši od edukacija tijekom obrazovanja mladih, pa sve do posebnih edukacija za event menadžere i sve one koji žele raditi u ovoj industriji.
Od velike važnosti su i sudjelovanja na međunarodnim sajmovima poput IBTM Barcelona i IMEX Frankfurt kako bi se pozicionirali na tržištu i tako privukli pažnju organizatora koji traže jedinstvene destinacije. Članstvo naših turističkih zajednica u međunarodnim MICE udrugama poput ICCA (International Congress and Convention Association) doprinijelo bi promociji zemlje kao poslovne destinacije.
Razvoj poslovnog turizma pozitivno utječe na gospodarski rast, povećava međunarodnu vidljivost i jača reputaciju. Istovremeno, pomaže u zadržavanju kvalitetnih stručnjaka u zemlji – zaustavlja odljev mozgova. Kroz sudjelovanje na poslovnim događajima, domaći stručnjaci stječu kontakte i znanja s globalne poslovne scene, što ih motivira da ostanu raditi unutar lokalnog tržišta. Poslovni turizam donosi ekonomske koristi, ali jednako tako dugoročno osnažuje intelektualni i profesionalni razvoj Bosne i Hercegovine.
Vedrana Marković
Izvor: ba.ekapija.com