U Mostaru je u srijedu, u Federalnom agromediteranskom zavodu, održana svečana dodjela Rješenja o zaštiti oznake podrijetla prehrambenog proizvoda (ZOP) – Protected Designation of Origin (PDO) za ekstra djevičansko maslinovo ulje Hercegovine te promocija brenda – jamstvenog žiga Zlatne kapi Hercegovine.
Vlada Sjedinjenih Američkih Država, kroz projekt Razvoj održivog turizma Američke agencije za međunarodni razvoj (USAID), nastavlja s predanim radom na zaštiti i promociji jedinstvenih kulinarskih proizvoda Bosne i Hercegovine.
U suradnji s Agencijom za sigurnost hrane BiH, USAID radi na povećanju broja proizvoda zaštićenih oznakom geografskog porijekla.
– Ovo priznanje je nova potvrda bogatstva Hercegovine i njenog ogromnog potencijala za razvoj turizma na temelju autentičnih proizvoda i iskustava. Maslinovo ulje, kao važan element mediteranske kulture i tradicije, nije samo visokokvalitetan prehrambeni proizvod, već i prilika za dalji rast gastronomskog turizma, sve privlačnijeg turistima koji traže jedinstvena iskustva. Radujemo se nastavku suradnje na projektima koji jačaju lokalne zajednice i čuvaju kulturno naslijeđe – izjavio je Feđa Begović, direktor USAID-ovog projekta Turizam.
Džemil Hajrić, direktor Agencije za sigurnost hrane BiH, istaknuo je važnost proizvoda zaštićenih oznakom porijekla.
– Proizvodi zaštićeni oznakom porijekla duboko su povezani s mjestom proizvodnje jer se u potpunosti proizvode u određenom geografskom području primjenom lokalnih vještina i sirovina. Kvaliteta tih proizvoda direktno je povezana s prirodnim čimbenicima i ljudima tog kraja – kazao je on.
Hercegovačko maslinovo ulje, s tradicijom starom dvije tisuće godina, prepoznatljivo je po pikantnim notama, gorčini i voćnim aromama. Njegovu kvalitetu potvrđuju brojne nagrade na sajmovima i ocjenjivanjima kvalitete ulja, a međunarodni mediji, uključujući Olive Oil Times Magazine, svrstavaju ga među zvijezde maslinarstva mediteranske regije u usponu.
Prema riječima prof. Marka Ivankovića, direktora Federalnog agro-mediteranskog zavoda, u regiji trenutno postoji 10 velikih maslinika i oko 800 obiteljskih gospodarstava koji upravljaju s 521 hektarom nasada maslina, godišnje proizvodeći 380.000 litara ulja. Ivanković je naglasio da je strateški cilj industrije dostići površinu od 1.000 hektara u srednjoročnom razdoblju.
Josip Matić, predsjednik Hercegovačke udruge uljara i maslinara (HUUM), podsjetio je na predan rad udruge.
– Naša udruga, koja broji 95 članova i stalno raste, posvećena je promociji i očuvanju ekstra djevičanskog maslinovog ulja Hercegovine, posebno onog sa zaštićenim oznakama porijekla (ZOP). Naši ciljevi su podizanje novih maslinika, evidentiranje maslinara i podrška tehničkim i edukativnim inicijativama. Također, fokusiramo se na promociju brenda ‘Zlatne kapi Hercegovine’ i razvoj oleoturizma kroz projekte poput Ceste maslinovih ulja Hercegovine, koji podržavaju ruralni razvoj i sprječavaju depopulaciju sela – istaknuo je Matić, prenosi hercegovina.info.
USAID-ov projekt Turizam nastavlja raditi na održivom razvoju turističke industrije u BiH, slaveći i štiteći bogatu kulturu, kuhinju i tradiciju ove zemlje. U kolovozu 2024. godine, projekt je podržao aktivnosti na zaštiti sarajevskog ćevapa sa ZOP statusom te nastavlja uspješnu suradnju s Agencijom za sigurnost hrane BiH s ciljem povećanja broja zaštićenih proizvoda širom zemlje.
Izvor: ba.ekapija.com