Fandrejzing predstavlja širok spektar aktivnosti koji podrazumeva prikupljanje novčanih sredstava, donacije u robi i(li) uslugama, podršku kroz volontiranje, deljenje kontakata i povezivanje sa drugima, kao i redovno izveštavanje i rad sa zajednicom.
Svaka neprofitna organizacija treba da implementira prikupljanje sredstava od zajednice u svoj rad iz nekoliko razloga:
- veća zajednica podržavalaca,
- veći legitimitet u zajednice,
- dobar PR,
- uvećan društveni uticaj.
Takođe bićete u prilici da brzo reagujete u urgentnim situacijama i brzo dobijete podršku zajednice.
Kada prikupljamo sredstva od zajednice, fokusiramo se na izgradnju veza sa svim važnim grupama i pojedincima u zajednici i u skladu sa tim planiramo našu komunikaciju i aktivnosti.
Efikasno prikupljanje sredstava u zajednici zahteva efektivnu komunikaciju i razvijene strategije približavanja podržavaocima, kao i duboko razumevanje lokalne zajednice i njenih vrednosti i prioriteta.
Modeli prikupljanja sredstava u zajednici oslanjaju se na aktivno učešće donatora/ki, volontera/ki i članova/ica zajednice i često uključuju događaje i aktivnosti koje angažuju i mobilišu zajednicu.
Modeli prikupljanja sredstava u zajednici su osmišljeni tako da iskoriste kolektivnu snagu ljudi da odgovore na važna društvena pitanja i izazove.
Neprofitne organizacije mogu koristiti brojne efikasne modele prikupljanja sredstava u zajednici da dobiju podršku za svoj rad. Svaki model sa sobom nosi različite prednosti i izazove, a neprofitne organizacije treba da izaberu model koji najbolje odgovara njihovim ciljevima, resursima i samoj zajednici.
U ovom blogu vam predstavljamo neke od najefikasnijih modela prikupljanja sredstava u zajednici koji mogu pomoći vašoj organizaciji da dobije podršku za ostvarenje vaše misije i realizaciju konkretnih aktivnosti.
Donacijski model
Donacijski model podrazumeva novčane uplate na račun organizacije ili putem online donacije na sajtu same organizacije. Ovo fandrejzing model je dobro poznat svima – kako organizacijama tako i građanima i omogućava jednokratnu podršku organizaciji.
Implementacija elektronskog plaćanja na sajt vaše organizacije zahteva malo više resursa na samom početku, ali omogućava organizaciji da ostvari prvi kontakt sa svim podržavaocima i odmah im se zahvali na donaciji. Mogućnost za online donacije na sajtu je značajna i zbog prikupljanja kontakata što olakšava posao fandrejzerima da neguju i produbljuju odnose na podržavaocima.
Kroz donacijski model se vrlo često ostvaruje prvi kontakt podržavalaca sa organizacijom. Stoga je veoma važno da jasno komunicirate poziv na akciju, ishod donacije kako na sajtu tako i u ostalim materijalima koje koristite. Takođe, važno je da istaknete kako podržavaoci mogu da stupe u kontakt sa vašim timom, ukoliko imaju dodatna pitanja ili nedoumice.
Donacijske kutije
Donacijske kutije su fandrejzing model koji omogućava najširoj zajednici da pruži jednokratnu podršku organizaciji i njenom radu. Najčešće ih vidimo na lokacijama gde prolazi puno ljudi poput prodavnica, apoteka, tržnih centara ili pošti, a verovatno ste primetili da se najčešće nalaze pored kase ili ulaza.
Razlog tome je jednostavan: ljudi se lakše i brže odlučuju na donaciju ukoliko je donacijska kutija blizu mesta gde već nešto kupuju ili plaćaju. Ukoliko vide jasno obeleženu donacijsku kutiju, vrlo rado će ubaciti kusur ako ona jasno i precizno komunicira kojem cilju je namenjena i koji je njen ishod.
Zato je važno da posvetite pažnju dizajnu donacijskih kutija kako bi kroz fotografiju, vizual i(li) kombinaciju boja privlačile pažnju prolaznika. Pored svrhe za koju se novac prikuplja, neophodno je da stavite ime organizacije, sajt i kontakt podatke. Naravno, ovo je važno ne samo zbog prikupljanja sredstva već i zbog promovisanja vaše organizacije u zajednici, naročito ako pružate usluge.
Svakako je neophodno da za postavljanje donacijskih kutija dobijete saglasnost vlasnika ili korisnika poslovnog i javnog prostora. Prava i obaveze obe strane se regulišu odgovarajućim ugovorom, koji uključuje i izveštavanje organizacije o tome kako je utrošila prikupljena sredstva.
U regionu, lokalne kancelarije Crvenog krsta imaju postavljene kutije u lancima prodavnicama, tržnim centrima i poštama kako bi prikupljale sredstva za svoje programe i korisnike.
Na većini aerodroma u regionu, možete pronaći donacijske kutije upravo zbog zbog većeg broja i protoka ljudi.
Donacijske kutije mogu biti postavljene na ograničen vremenski period u okviru kompanija. Svojom donacijom zaposleni mogu da podrže rad organizacije a kompanija se često obaveže da će duplirati prikupljeni iznos sredstva. Ovo daje priliku kompaniji da organizuje dobrotvornu aktivnost za svoje zaposlene uz element gejmifikacije.
Crowdfunding (Grupno ili zajednično finansiranje)
Crowdfunding je još jedan popularan model prikupljanja sredstava u zajednice, koji podrazumeva prikupljanje donacija od velikog ljudi, obično preko onlajn platforme.
Crowdfunding kampanje su usmerene na specifične projekte ili akcije sa jasnim ciljevima i mogu efikasno da angažuju širok spektar podržavalaca. Ove kampanje su vremenski ograničene i obično traju između 30 i 45 dana.
Naravno, prikupljanje donacija nije jedini cilj crowdfundinga. Pored obezbeđivanja sredstava za vaše nove projekte, možete testirati svoju zajednicu, povećati broj podržavalaca, povezati se sa novim donatorima i podići vidljivost organizacije i svest o njenom radu.
Fundraising Model Canvas
Navedena tri modela prikupljanja sredstava u zajednici nisu jedini. U nastavku bloga saznajte više o tome kako da odaberete pravi fandrejzing model za svoju organizaciju.
Kao fandrejzer/ka ili profesionalac/ka koji radi u neprofitnoj organizaciji, verovatno ste upoznati sa tradicionalnim konceptom Business Model Canvas, koji pomaže kompanijama da mapiraju ključne elemente svoje poslovne strategije. Ali da li ste ikada čuli za Fundraising Model Canvas? Ovaj alat je kreiran posebno za neprofitne organizacije i može vam pomoći da odredite ključne elemente vaše strategije za prikupljanje sredstava.
Fundraising Model Canvas je prvenstveno vizuelni alat koji prikazuje elemente fandrejzing srategije.
Uz pomoć Fundraising Model Canvas-a, možete sažeto predstaviti logiku i strukturu unutar vaše organizacije, steći jasan uvid u zašto i kako se određene aktivnosti sprovode i razviti svoj odgovarajući model prikupljanja sredstava.
Podeljen je u devet sekcija, od kojih svaki predstavlja određeni aspekt vašeg pristupa prikupljanju sredstava. Popunjavanjem svakog odeljka možete napraviti sveobuhvatan pregled svoje fandrejzing strategije i identifikovati oblasti na čijem je poboljšanju potrebno raditi.
Evo kratkog pregleda devet sekcija od kojih se sastoji Fundraising Model Canvas:
- Jedinstvena vrednost – ovaj odeljak definiše jedinstvenu vrednost koju vaša neprofitna organizacija pruža svojoj zajednici. Šta izdvaja vašu organizaciju od drugih i zašto bi ljudi trebali da izaberu da podrže vaš cilj?
- Zajednica – ovaj deo se odnose na različite vrste donatora i podržavalaca kojima se obraća vaša neprofitna organizacija. Ovo može uključivati pojedinačne donatore, korporativne donatore, fondacije ili druge podržavalaca.
- Kanali – ova sekcija opisuje različite kanale kojima vaša neprofitna organizacija dolazi do donatora i podržavalaca. Ovo može uključivati imejl marketing, društvene mreže, direktnu poštu, događaje ili druge kanale komunikacije.
- Aktivnosti – u ovom odeljku navodite specifične aktivnosti koje sprovodite u procesu prikupljanja sredstava.
- Resursi – ovaj deo identifikuje ključne resurse vaše neprofitne organizacija, što može uključivati zaposlene, volontere, tehnologiju ili druge resurse.
- Partneri – u ovoj sekciji navodite ključne partnere i stakeholdere sa kojima vaša neprofitna organizacija sarađuje. Ovo može da podrazumeva članove i članice upravnog odbora, volontere/ke, partnerske organizacije ili neke druge grupe.
- Prihodi – ovaj odeljak opisuje različite načine na koje vaša neprofitna organizacija dolazi do podrške i prikuplja sredstva za svoje aktivnosti. To može uključivati donacije, grantove, sponzorstva ili druge izvore finansiranja.
- Struktura troškova – ovaj blok identifikuje troškove povezane sa aktivnostima vaše fandrejzing kampanje. To može uključivati plate zaposlenih, marketinške troškove ili druge troškove.
- Uticaj – ova sekcija opisuje uticaj vaše neprofitne organizacije na njenu zajednice, kao i odnose koje negujete i uspostavljate sa njom.
Upotreba Fundraising Model Canvas-a može vam pomoći da kreirate fandrejzing strategiju po meri vaše neprofitne organizacije i identifikovati oblasti za poboljšanje. Bez obzira na to da li ste iskusan fandrejzer/ka ili tek počinjete, ovaj alat vam može pomoći da kreirate efikasniji i efektivniji plan za prikupljanje sredstava.
Mi ćemo vam dodatno pomoći tako što uskoro objavljujemo još jedan blog – o naprednim fandrejzing modelima, sa savetima kako da ih primenite u radu svoje organizacije.
Izvor: givingbalkans.org
Izvor: lonac.pro