Sve je više onih koji žele kupiti domaći, ručno rađeni proizvod, reći će u ovom intervjuu mladi bračni par, Merjem i Tarik Hamzić, koji su se prije nekoliko godina odvažili da krenu u sopstveni biznis i svoju ljubav ka čokoladama prenesu ne samo Sarajlijama, već i svima onima koji žele obradovati svoja nepca kvalitetnim slatkišem.
Mnogi od nas kažu kada žele pojesti slatkiš onda da to bude onda onaj čiji kvalitet je besprekoran. Upravo tako nešto se javi kao misao kada vam ruka krene ka Bashka čokoladama. Kao što i omiljeni parfem stavljate sa ponosom i radošću, tako i ukusi Bashka čokolada čine da se osjećate posebno, jer istinski hedonizam uvijek je autentičan.
(Foto: Bashka)
Kako su kreirali svoj biznis i kako se uopšte odvija istraživački put kojim želite ponuditi “homemade” čokolade otkrivaju Merjem i Tarik za eKapiju.
eKapija: Kako je došlo do ideje da kreirate brend Bashku? Koje su vaše početne želje bile kada ste krenuli u ovu priču?
– Merjem i Tarik: Ima jedan lijep opis koji dolazi od naše drage prijateljice Berine kojim možemo započeti: Bashka je avantura kada dvoje u ljubavi kreira iz ljubavi. I zaista je tako ova priča i krenula. Kada smo počeli sa prvim aktivnostima oboje smo imali više od 10 godina bogatog iskustva u korporativnom svijetu, ali nam se ipak pojavila potreba da kreiramo nešto naše, i posebno. Baška ili u našem slučaju Bashka znači upravo to – specifično, posebno. Često ste čuli da svaka osoba treba raditi ono što voli. E, u toj jednostavnoj rečenici je zapravo i najveći izazov. Šta je to što volimo, a možemo se tome posvetiti i biti kontinuirano izazvani i nanovo zaljubljeni u to što radimo?
Naša želja tad, a i danas, jeste da ljubitelje čokolade, a i one koji to tek treba da postanu, upoznamo sa čokoladom, kao i da na našem tržištu ponudimo proizvod koji kvalitetom i izgledom može da parira najpoznatijim svjetskim brendovima iz svijeta čokolade.
eKapija: Koji su bili prvi koraci kada ste krenuli da razvijate priču? Koliko je važna priprema da se pokrene sopstveni biznis?
(Foto: Aida Redžepagić za Fondaciju 787)– Merjem i Tarik: Bashka je počela kao hobi kojem bismo se nas dvoje posvetili nakon završetka redovnih poslovnih obaveza. Krenuli su mjeseci istraživanja literature, posjete najvećim svjetskim sajmovima, razrada ideja, a na kraju i obuka u belgijskoj akademiji za chocolatiere. Nakon obilaska određenog broja evropskih majstora, ovaj naš inicijalni ciklus istraživanja smo zatvorili posjetom plantaži kakaa u dalekoj Indoneziji. Zanimljivo je da je svaki pomenuti korak bio ohrabrenje da nastavimo, ali i da smanjimo rizik od neuspjeha. Sa ove distance je nevjerovatno koliko smo malo znali o prirodi posla, a istovremeno kako nam je vizija bila ispravno postavljena. Sve ovo nam je pomoglo da se detaljnije upoznamo, teoretski, ali i praktično sa procesom izrade čokolade. Moram reći da smo mi i dalje tek na početku ove avanture i da je ispred nas kontinuirani proces učenja, kojeg jedva čekamo da nastavimo.
Uporedo sa tim smo istraživali i na koji način se cijela ova priča može formalno pokrenuti, kroz koji vid organizacije, testirali proizvod na tržištu u smislu potražnje za istim, reakcijama na isti, odredili nišu što nam je bilo veoma značajna za sve dalje aktivnosti. Bez jasne vizije i detaljne razrade samog poslovnog plana, veoma teško možete očekivati rezultate.
eKapija: Da li ste posvetili pažnju ispitivanju domaćeg tržišta kada je riječ o ovom segmentu? Šta su vam pokazala saznanja – da li su građani bili željni kvalitetnih “homemade” čokolada, da li je do tada bilo dovoljno kvalitetne ponude?
– Merjem i Tarik: Jedna od važnijih aktivnosti koje morate poduzeti kada razmišljate o pokretanju vlastitog brenda jeste upravo analiza tržišta u smislu postojeće ponude i potražnje. Mi smo imali jasnu viziju onoga što želimo da naš brend bude, a ispitivanje tržišta nam je pomoglo da jasnije definiramo i ciljnu skupinu.
U momentu kada smo mi počinjali našu priču na našem tržištu su se najviše mogli naći poznati domaći i inostrani brendovi industrijske čokolade i za sve one koji su naviknuti na tu vrstu čokolade, ponuda je bila sasvim prihvatljiva. I pored toga, a i mnoštva pitanja od okoline u smislu “pa ko će vam to kupiti” ostali smo istrajni da ponudimo nešto novo i posebno.
Cijeli “craft” i “artisan” pokret se dosta organski i zdravo razvija i u našoj lijepoj zemlji i moramo istaći da i tu lagano sustižemo trendove koji su već prisutni u zapadnim zemljama. Sve je više onih koji žele kupiti domaći, ručno rađeni proizvod.
eKapija: Kako birate ukuse i sastojke? Da li je teško doći do kvalitetnih sirovina?
– Merjem i Tarik: Ljubiteljima čokolade želimo, prije svega, ponuditi mogućnost da probaju četiri osnovne vrste čokolade koje postoje u svijetu, a to su: tamna, mliječna, bijela i ruby.
Inspiracija za recepte je prisutna svuda oko nas. Trenutno kao dodatke koristimo komadiće kakao zrna, voće sušeno posebnim tehnikama, začine, jestive latice cvijeća poput đulbešećer ruže, blanširane kalifornijske bademe, iranske pistacije, meksički orah – pekan, indijski orah, tucanu kahvu i drugo.
Iako postoje mnoga interesantna istraživanja o tome koje vrste čokolade se kombiniraju sa određenim dodacima, Bashka kombinacije su rezultat naše višegodišnje degustacije i eksperimentiranja sa okusima koji su se nama pokazali kao komplementarni. Čokolada pruža beskonačno mogućnosti kombiniranja okusa, tako da ćemo se i u budućnosti truditi da ponudimo nove okuse koji će pronaći svoj put do svačijeg nepca.
Neke od prednosti globalizacije jesu i to da nam je skoro sve što možemo zamisliti postalo dostupno i za nekoliko dana nam se može dostaviti na vrata. Činjenica je da zbog ograničenosti tržišta u BiH nekada moramo tražiti alternativne lance nabavke za neke od sirovina, ali smo i u tom polju postali kreativni i nema prepreke koja nas može spriječiti da dođemo do najkvalitetnijih sastojaka. Međutim, sa troškovima transporta nekada plaćamo i više od premium cijene. Sve to da bismo dobili proizvod koji smo zamislili i ponudili sladokuscima za degustaciju i uživanje.
eKapija: Da li ste imali podršku stručnih ljudi koji su vam davali savjete kako da razvijate proizvode?
– Merjem i Tarik: Imali smo priliku sjediti i razgovarati sa ljudima različitih profila koji su nam pružili podršku na našem putu. Počev od samih majstora zanata, ljudi koji su započeli neke slične avanture, čak i u drugim poljima poput dizajna, mode, umjetnosti, prehrane. Značajan “push” je došao i kroz BizUp program u organizaciji Fondacije 787. Kroz ovaj program smo stekli značajna poznanstva i znanja iz oblasti marketinga, poduzetništva, finansija, značaj korištenja društvenih mreža, prodaje …
eKapija: Kakvi su utisci onih koji su probali vaše čokolade, šta oni kažu?
– Merjem i Tarik: Utisci su takvi da nas iznova motivišu da idemo naprijed i kroz njih opravdavamo mukotrpan trud i rad. Koliko vrsta čokolada u takvom omjeru ima i onih kojima je jedna od njih omiljena. Neko voli gorku, neko voli satensku bijelu sa voćem, dosta ih preferira karamelu sa pekanom, a i ruby je jedna novina koja ima svoju publiku.
eKapija: Kako se sada razvija vaša preduzetnička priča, jeste li zadovoljni tokom razvoja? Koji su kanali prodaje i kako građani mogu da probaju ove poslastice?
– Merjem i Tarik: Iako smo već neko vrijeme prisutni na tržištu, i dalje smo tek na početku našeg izlaska na isto. Kada ste mali, onda to ide dosta sporije i manjim koracima. Trenutno opremamo našu prvu radionicu u kojoj planiramo nastaviti kreirati naše prepoznatljive delicije, ali i mnoge druge koje imamo u planu.
(Foto: Aida Redžepagić za Fondaciju 787)Svi ljubitelji čokolade nas mogu kontaktirati na društvenim mrežama, Instagram i Facebook, gdje ćemo im vrlo rado dati sve potrebne informacije. U toku su i posljednje pripreme za izlazak na tržište i to na pažljivo odabrane lokacije, kod onih partnera koji sa nama dijele viziju domaćeg ručno rađenog proizvoda.
eKapija: Je li teško graditi privatni biznis danas u BiH, kada neki mladi ljudi razmišljaju sve više kako da pokrenu svoje biznis ideje? Šta biste im savjetovali?
– Merjem i Tarik: Preduzetništvo definitivno nije za svakoga, a naročito u našoj zemlji. Nakon uvoda i početne zaljubljenosti kreću izazovi sa kojima se nije jednostavno nositi.
Kao jedna osoba ste često vlasnik, računovođa, logističar, higijeničar, majstor za proizvodnju, majstor za mašine, paker, marketing guru, fotograf, administrator online kanala i slično – prava hobotnica. Međutim, taj osjećaj kada u svojoj ruci držite finalni proizvod i kada dobijete povratnu informaciju od krajnjeg i oduševljenog korisnika vrijedi svake trunke truda koji je uložen. To nam je nagrada i motiv za konstantno napredovanje. Prepreke u preduzetništvu su svakodnevnica. Ali, uvijek treba imati u vidu da su upravo samo to – prepreke koje treba prihvatiti, riješiti ili zaobići.
eKapija: Kakvi su generalno planovi za dalje? Kako biste željeli da vidite Bashku u narednom godinama?
– Merjem i Tarik: Planova za budućnost imamo mnogo, ali idemo nekim našim tempom. Namjera nam je da u narednim mjesecima predstavimo nove proizvode i da svi zainteresirani mogu doći lakše do njih.
Teodora Brnjoš