Bajkologija: Mala prodavnica priča

Upoznajte „Bajkologiju“ – prvu specijaliziranu dječiju knjižaru u Sarajevu koja je zamišljena kao multifunkcionalni prostor u kojem se, osim bogatog prodajnog asortimana dječijih knjiga, održavaju i edukativne radionice za djecu i roditelje. 🧚

Danas vam donosim analizu jedne bajkovite priče nastale saradnjom Fondacije Mozaik (programa StartUp Studio) i divne Anele Hakalović. 🧚 

📍 Mjesto radnje: Sarajevo

⏰ Vrijeme radnje: 2020. – danas 

💡 Temu i ideju ove bajke prenosi nam Anela u svom intervjuu. 

1. Ukratko nam predstavi sebe. Da li si ranije zamišljala sebe kao mladu preduzetnicu? 🧚

Zovem se Anela Hakalović, studirala sam komparativnu književnost i filozofiju na Filozofskom fakultetu u Sarajevu i devet godina radila u kulturnoj instituciji koja je fokusirana na kulturalno pamćenje i kulturu sjećanja. Autorica sam stručnih, kritičkih i novinarskih tekstova iz oblasti književnosti, književne kritike i teorije, kao i oblasti šire društvene tematike. Radila sam na različitim projektima koji se bave temom razvoja rane pismenosti kod djece. Prije dvije godine sam osnovala blog koji se zvao „Bajkologija“ i koji se bavio promocijom značaja čitanja u ranom uzrastu. Mama sam dvije djevojčice i osnivačica prve dječije specijalizirane knjižare u Bosni i Hercegovini.

Nisam nikada sebe zamišljala kao poduzetnicu i uvijek sam preferirala rad koji ima neku vrstu društvenog značaja. Oblik društvenog poduzetništva, kao oblik biznisa koji može imati direktni i indirektni značaj za zajednicu, je nešto što se pojavilo kao optimalan oblik formalizacije ideje i vizije koja je meni lično bitna.

2. Kako se rodila tvoja ideja da započneš baš ovakav biznis? Kako je nastao naziv „Bajkologija“? Kako je izgledalo tvoje putovanje od Instagram stranice do sada? 🧚‍♂️

Ideja otvaranja specijalizirane dječije knjižare je prirodan produžetak priče koja je nastala sa blogom „Bajkologija“.  Blog je nastao kao neka vrsta odgovora na lošu situaciju kada je u pitanju književnost za djecu. Nepostojanje književne kritike koja tretira književnost za djecu, površnost akademskog pristupa u obradi ove važne tematike, loša obskrbljenost knjižara kvalitetnim slikovnicama za djecu, nepostojanje sistematskog pristupa važnosti razvijanja kritičkog mišljenja i osnova za čitalačku pismenost u ranom uzrastu, neki su od razloga pokretanja bloga prije dvije godine i sada knjižare.  

Naravno da je za rješavanje svih navedenih problema potreban sistematičan pristup na nivou šire zajednice, ali iskreno vjerujući da je svaki doprinos bitan, krenula sam sa realizacijom ideje otvaranja dječije knjižare. Ideja je da knjižara bude važan edukativni resurs za roditelje, ali i mjesto gdje mogu kupiti kvalitetne knjige za djecu, dobiti korisne preporuke za čitanje i mjesto gdje će djeca učiti o značaju, ali i radosti slušanja i pričanja priča.

Sam naziv knjižare nastao je kao omaž književnom obliku bajke koja je, za većinu nas, asocijacija na prve priče iz djetinjstva. Bajke su važne za djecu u kulturološkom, psihološkom i kulturnom smislu. One odgovaraju na ključna egzistencijalna pitanja djeteta, a svjedoci smo da se bajke danas cenzurišu, ublažavaju, mijenjaju ili u potpunosti izbjegavaju. 

Drugi dio naziva je pokušaj pridavanja ozbiljnosti i važnosti temi književnosti za djecu. Knjige za djecu se često svrstavaju u domen kratkotrajne zabave, a često im se odriče književna i estetska vrijednost. Međutim, s obzirom na to da kroz slikovnice djeca ulaze u svijet književnosti, kao i uzimajući u obzir činjenicu da u knjigama djeca pronalaze prve etičke i estetičke vrijednosti s kojima će se identificirati,  tema literature za djecu bi trebala imati puno ozbiljniji i naučno utemeljitiji pristup.

https://giphy.com/embed/oFPiPgqwof4Pe

via GIPHY

3. Navedi nam o čemu je biznis, te koja je ciljna grupa. 🧚🏽

Ciljna grupa Bajkologije su djeca i roditelji djece kojima je stalno do svjesnog roditeljstva. Priče predstavljaju našu egzistencijalnu potrebu i one su oblik u kojem nam se predstavlja svijet (mi svijet spoznajemo u obliku velikih i malih priča). Vjerujem da ne postoji dijete koje ne voli priče i da djecu nije potrebno nagovarati ili tjerati da slušaju ili čitaju priče. Roditelji su, kao ključna karika u obrazovanju djece, zapravo naša ciljna grupa i želimo kroz sam rad knjižare, kroz projekte, radionice i predavanja koje ćemo organizirati, podići svijest roditelja o važnosti čitanja djeci, o presudnoj ulozi čitanja za razvoj kritičkog mišljenja i takozvane čitalačke pismenosti iz koje na relevantnim testovima naša djeca pokazuju prilično loše rezultate.

4. Koje novitete nudi „Bajkologija“ i šta je izdvaja od trenutnog tržišta? 🐉

Bajkologija je prva specijalizirana knjižara za djecu u Bosni i Hercegovini. Ono što će dječija knjižara „Bajkologija“ ponuditi svojom posjetiteljima/kupcima jeste prvenstveno bogat asortiman kvalitetnih knjiga za djecu. Želimo ponuditi umjetnički vrijedne, kvalitetne i edukativne knjige za djecu. Smatrajući djecu kompetentnom i ozbiljnom ciljnom grupom, želimo im s jedne strane ponuditi knjige koje će odgovarati njihovim afinitetima i interesima, a s druge strane želimo učestvovati u gradnji njihovog estetskog, književnog i umjetničkog ukusa, nudeći im nešto novo i drugačije. Iako se radi o specijaliziranoj knjižari za djecu, „Bajkologija“ je zamišljena kao mali hram književnosti i knjiga. U tom smislu, u samom uređenju željeli smo izbjeći estetiku prodavnice igračaka ili igraonice, a približiti se klasici tradicionalnih starih knjižara. Dječija knjižara Bajkologija će funkcionisati kao višenamjenski prostor u kojem se, osim prodaje i promocije knjiga, održavaju i radionice za djecu, mali književni klubovi itd.

5. Koji je najveći izazov sa kojim si se susrela prilikom pokretanja vlastitog biznisa, te da li si imala neka negativna iskustva i prepreke prilikom pokretanja istog? 🧙‍♀️

S obzirom da sam još uvijek u procesu pokretanja biznisa (iako je otvaranje knjižare predviđeno uskoro i završili smo skoro sve pripreme), najveći izazov je bio uskladiti o očekivanja kada je u pitanju trajanje određenih procesa sa samim trajanjem. Za sada se nije pojavila niti jedna teškoća koja bi se mogla okarakterisati kao negativna odnosno koja bi bila nesavladiva. 

6. Ko ti je pružio mentorsku i finansijsku podršku prilikom pokretanja biznisa? 🧙

Bajkologiju je podržala Fondacija Mozaik kroz program Startup Studija. Podrška je bila finansijska i mentorska, s tim što moram naglasiti da mentorska podrška na određeni način teče od same prijave projekta. U toj prvoj fazi kreiranja poslovnog plana, dok još ideja nije bila odobrena, dobila sam neke korisne savjete koji su mi znatno olakšali kasniji put. Sam proces apliciranja u velikoj mjeri mi je pomogao da razjasnim određene dileme koje sam imala, da bolje artikuliram ideju, ciljeve i planove. Naravno, ta mentorska podrška nastavljena je i kasnije, kroz pomoć u svim aspektima pokretanja biznisa, od administrativnih izazova, pa do podrške u vidu nekih konkretnih pogodnosti koje se mogu dobiti kao biznis iz Mozaikovog portfolija. 

7. Kako vidiš sebe i „Bajkologiju“ u budućnosti? 🧹

„Bajkologiju“ u budućnosti vidim kao malu dječiju knjižaru koja stvara velike priče, knjižaru koja će postati važan posrednik između knjiga i djece. 

8. Koja su ti znanja i vještine, pored onih stečenih formalnim obrazovanjem, pomogla u razvijanju tvoj biznisa? 👸

Vjerujem da ne postoji neki univerzalni set vještina i znanja koji nam garantuju uspjeh. Ponekad, bez obzira na naše znanje i vještine, okolnosti nas mogu spriječiti da realiziramo svoje planove. Ono za što ja lično vjerujem da je bitno i ono što potvrđuju različite studije jeste da je istrajnost često važnija od vještina. Kontinuiran rad, posvećenost cilju i jasna predstava željenog ishoda su ključne stavke od kojih bismo trebali početi.

9. Da li budućim preduzetnicima ili preduzetnicama preporučuješ neke naslove o ličnom ili profesionalnom usavršavanju? 🤴

Ne bih preporučivala neke konkretne naslove, ali vjerujem da je rad na sebi važan i da se svako ulaganje u sebe isplati nekad. Naravno, potrebno je znati šta želimo postići i koji je cilj usavršavanja. Meni lično su pomogle priče drugih uspješnih poduzetnica i poduzetnika, kao i napuštanje određenih modela razmišljanja naučenih kroz školovanje i odgoj, da se odvažim na korak ulaska u svijet poduzetništva. Vjerujem da je izuzetno važno osvijestiti šta je to naša intrinzična motivacija, kako se naš plan uklapa u naš životni put i zašto nešto želimo. 

Aneli želim bajkoviti “happily ever after”, a vas želim da na trenutak vratim u djetinjstvo i zamolim da se u komentaru prisjetite vaše najdraže dječije bajke. 📚 

https://giphy.com/embed/NJsZhjMD9wdj2

via GIPHY

Izvor: lonac.pro