U Federaciji BiH izgrađeno je 138 kilometara autoceste, ali na tome se nije stalo jer smo uspjeli osigurati kontinuitet u realiziranju velikih infrastrukturnih projekata. Dakle, na pola smo puta Koridora 5C kroz Federaciju BiH, koji je ujedno i najduži s najzahtjevnijim terenom u BiH, rekao je direktor Javnog poduzeća Autoceste FBiH Denis Lasić za Večernji list.
Trenutno imamo sedam gradilišta na kojima se izvode radovi u ukupnoj dužini od 55 kilometara, a koji uključuju dionice: Putnikovo Brdo – Medakovo, Medakovo – Ozimice, Poprikuše – Nemila, Nemila – Vranduk, Vranduk – Ponirak, Ponirak – Vraca, te tunel Kvanj – Buna.
Mi smo u velikom investicijskom ciklusu kada su u pitanju novi infrastrukturni ugovori. Sve je spremno za potpisivanje ugovora o izgradnji važne poddionice u saobraćajnom povezivanju Mostara i cijele Hercegovine s autoputem na Koridoru 5C.
To je svakako poddionica Mostar jug – tunel Kvanj u dužini od 9,2 km. Za ovu poddionicu ispunjeni su i svi dodatni zahtjevi lokalnog stanovništva i udruženja koje su tražili od EBRD-a, a vezano za dodatna ispitivanja i procjene utjecaja odabrane trase na životnu sredinu i stanovništvo, te je krajem oktobra javno prezentirana dodatna dokumetacija.
Kada krenu radovi na ovoj poddionici u Hercegovini će biti u izgradnji oko 30 kilometara autoceste, računajući i poddionicu Tunel Kvanj – Buna za čiju gradnju je već potpisan ugovor, te poddionicu Mostar sjever – Mostar jug za koju će se ugovor potpisati u drugom kvartalu 2025.

Što se tiče sjevernog dijela koridora, naš strateški plan je da do kraja 2026. godine imamo završenu autocestu od Sarajeva odnosno Bradine do krajnje tačke na Savi. Na tom dijelu u izgradnji je 50 kilometara autoceste i za sada su svi rokovi usklađeni za kompletiranje i ovog prometnog pravca – rekao je Lasić.
Naglasio je da je na južnom dijelu Koridora 5C ostalo znatno više posla za uraditi.
– U sljedećem razdoblju najviše će se intenzivirati izgradnja autoceste kroz Hercegovinu, što je jedan od prioriteta, a sve u cilju uvezivanja s Hrvatskom i evropskom mrežom puteva.
Tenderi za najkompleksnije dionice kao što su Tunel Prenj i Mostar sjever – Mostar jug u završnoj su fazi, a definirani rokovi za odabir izvođača i dodjelu ugovora su prvi i drugi kvartal sljedeće 2025. godine.
Na dionici Mostar sjever – Mostar jug gradit će se dvije petlje autoceste Mostar sjever i Mostar jug, te trasa u dužini od 15 kilometara između ove dvije petlje i za izgradnju ceste s dvije trake koja povezuje ove petlje s postojećom magistralnom cestom M-17.
Dionca bi trebala imati pet tunela i deset vijadukta na svakom od dva kolnika.
S druge strane tunel Prenj ključni je dio cijelog Koridora 5C, predstavlja tehnički izazov i još važnije što će se njime skratiti vrijeme putovanja i poboljšati povezanost.
Tunel Prenj koji će se graditi na dionici autoputa između Konjica i Mostara najduži je tunel na Koridoru 5C, deveti je najduži tunel u Europi i 30. najduži tunel u svijetu. Preciznije, njegova dužina će iznositi 10,9 kilometara – rekao je Lasić.
Nastavak investiranja u Koridor 5C je prioritet koji će osigurati moderne transportne veze koje povezuju zemlju s regijom i EU za dobrobit građana i ekonomije.
– Mobilizirali smo resurse i tehničke kapacitete za ubrzavanje radova. Globalno promatrano, imamo zatvorenu financijsku konstrukciju za sve dionice koje su u izgradnji i za one za koje uskoro planiramo otvoriti nova gradilišta. Dakle, pred nama je snažan investicijski ciklus u sljedećih nekoliko godina koji u potpunosti mijenja prometnu vizuru naše zemlje.
Neminovno je naglasiti znatan rast cijene sirovina i cijene rada u odnosu na proteklih 20 godina, kada je počela izgradnja autoceste na Koridoru 5C. Svakako, tu su i vanjski čimbenici na koje Autoceste FBiH nemaju utjecaj kao što su naprimjer ratne aktivnosti, epidemije, kretanje cijena na svjetskoj razini ponude izvođača i slično.
Dakle, rizik uvijek postoji, ali jako je važno da svojim poslovnim postupcima svedemo rizik na minimum. Savjesno i odgovorno poslovanje nas drži u sigurnoj zoni. Međutim, bez poslovno prihvatljivog rizika nema ni napretka. Nastavljamo s realiziranjem započetih projekata, a započet ćemo i nove koje sam već spomenuo.
U 2025. godini završavamo i puštamo u promet blizu 26 novih kilometara. Konkretno, na sjeveru završavamo i puštamo u promet Putnikovo Brdo – Medakovo (8,5 km kod Tešnja) i dio autoceste od Stare stanice do Golubinje (10 km kod Zenice), a na jugu Buna – Počitelj (7,2 km).
Svakako treba spomenuti i najznačajniji objekt koji zavšavamo, a to je tunel Golubinja. Nalazi se između Zenice i Žepča i dug je 3,6 kilometara i trenutno je najduži cestovni tunel koji se gradi u BiH. On će znatno skratiti put od Sarajeva ka sjeveru BiH jer će biti izbjegnut obilazak brda, odnosno vožnja kanjonom rijeke Bosne.
Približan položaj tunela Golubinja
U godini koja je pred nama otvorit ćemo gradilište i za posljednju poddionicu na sjeveru, Ozimice – Poprikuše.
Izgradnja autoceste nije samo zahtjevan građevinski pothvat, već je i značajan gospodarski zamah za našu zemlju. Koliko god nam se činilo da se autocesta na Koridoru 5C sporo gradi, ovaj projekt jedan je od rijetkih koji napreduje iz dana u dan – zaključio je Lasić.
Izvor: mostarski.ba