‘Socijalni radnik 24Online’ – Prvi online socijalni radnik u BiH

Magistar socijalnog rada iz Tuzle Adnan Drndić, u pandemiji koronavirusa na specifičan način pomaže ljudima. Pokrenuo je stranicu gdje daje besplatne savjete ljudima u potrebi koji mu se javljaju iz svih dijelova svijeta. 

Već deset godina profesionalno djeluje u oblasti socijalnog rada. Po prirodi je inovativan, a uvijek je razmišljao izvan ustaljenih okvira, što se pokazalo kao resurs i potencijal u rješavanju problema građana. Adnan je osposobljen da radi kao samostalni stručnjak/konsultant u oblasti socijalnog rada i socijalne politike te da daje kvalificirane dijagnoze. Uža ekspertiza, pored savjetodavne, jeste sprječavanje trgovine ljudima i zaštita djece od nasilja i raznih oblika eksploatacije, istraživač, lobista, animator socijalnih zbivanja. Kroz strukture nevladinog sektora znatno je doprinjeo razvoju usluge Dnevnog centra za djecu u riziku na teritoriji čitave BiH.

Ideja o dostupnosti socijalnog radnika elektronskim putem (online) „rođena“ je puno prije pandemije COVID-a 19.

Kroz praktično iskustvo u radu sa ljudima primijetio je da velikom broju naših sugrađana koji se nađu u stanju potrebe, odlazak do nadležene ustanove po savjet ili informaciju predstavlja bespotrebni finansijski trošak. Takve porodice posuđuju novac za prevoz da bi došli npr. do Centra za socijalni rad i uzeli zahtjev ili se pak samo informisali o svojim pravima. Sa druge strane imate „armiju“ ekonomsko stabilnih porodice i pojedinaca koji zbog narušen porodičnih odnosa, problema sa djecom, ovisnosti, problema nakon razvoda braka, nasilja, se nađu u stanju socijalne potrebe, ali zbog stigme ne žele otići do ustanove i potražiti pomoć te takve porodice kao i njihovi problemi ostaju nevidljivi za sistem socijalne zaštite.

Stranica je generalno nastala kao rezultat ispitivanja potreba stanovništva za online uslugom socijalnog radnika, s ciljem pružanja informacija i korisnih savjeta stanovništvu u potpunosti besplatno.

Dodatni motiv za pokretanje stranice dobio je nakon što su uvedene restrikcije povodom pandemije Covid-19, gdje su svi, ne samo lica u stanju socijalne potrebe bili doslovno zatvoreni, ustanove su radile ograničeno. Mnogo ljudi je ostalo bez posla, veliki broj ljudi je bio u potrebi, a kao čovjek imao je potrebu da pomognem tim ljudima. Upravo to ga je i pokrenulo da baš tada objavi Facebook stranicu “Socijalni radnik – 24Online” i savjetodavne usluge socijalnog radnika ponudim svim građanima. “Ušli smo u „Novo doba“, doba tehnologije gdje se postepeno i neprimjetno veliki dio našeg svakodnevnog funkcionisanja prebacio na online režim, od bankarstva i trgovine do naručivanja hrane i lijekova, Socijalni rad kao djelatnost i nauka ne bi smjela zaostati na tom putu”.

Klijenti se javljaju sa širokom lepezom problema, u rijetkim slučajevima samo sa jednim problemom, obzirom da jedan problem generira drugi.

Evidentiran je veliki broj zahtjeva za materijalnim pomoćima poput kupovine hrane ili lijekova, školskog pribora, finansiranja smještaja itd. Nažalost, dominiraju upiti vezano za bračne probleme te saniranje posljedica nakon završenog procesa razvoda braka, viđanje i izdržavanje djece. Nakon toga na redu su upiti koji se vezuju za procedure i mogućnost ostvarivanja prava iz oblasti socijalne i zdravstvene zaštite, pa do jednostavnih problema lične prirode. Najčešće se javljaju mladi bračni partneri sa svojim problemima, gdje smo evidentirali veliki broj mladih ljudi koji se nakon godinu-dvije braka razvode ili pak ulaze u vanbračne zajednice i dobijaju djecu. Nakon kratkog perioda zajedničkog života, nažalost, izlazi na površinu emocionalna nezrelost i egzistencijalni problemi, jer se većinom radi o mladim ljudima bez stalnog zaposlenja…

“Dok nije postojala stranica, takva lica, da bi dobili savjet ili informaciju, morali su otići u ustanovu ili plaćati advokate. Sada to mogu dobiti besplatno iz topline svog doma, na Facebook stranici Socijalni radnik – 24Online. Na ovaj način prvenstveno vršimo uštede kod kod ljudi u potrebi, radimo na rasterećivanju nadležnih ustanova, jer masa njihovih korisnika danas dođe do ustanove samo da bi pitali „nešto“. Sa druge strane umanjujemo kretanje stanovništva i time doprinosimo prevenciji širenja virusa COVID-19. Ne robujemo procedurama koje su neophodne prilikom ostvarivanja prava iz oblasti socijalne zaštite. Ne bavimo se socijalnom zaštitom nego isključivo socijalnim radom koji je mnogo širi i nije okovan zakonima. Svakom slučaju pristupamo profesionalno u skladu da etičkim kodeksom pomažućih struka, gdje je povjerljivost zagarantovana.”

Koji je proces pružanja pomoći?

Osoba se javi na FB stranicu, Instagram stranicu ili e-mail (socijalniradnik24online@gmail.com) sa upitom, uz kratak opis situacije (što više informacija o problemu, lakše ćemo doći do rješenja), na osnovu toga kao odgovor na upit, osoba, tj. klijent dobija savjet ili informaciju. Ukoliko je riječ o kompleksnom slučaju, tada se sa istim klijentom obavlja niz razgovora unutar kojih klijent dobija određenja zaduženja koja treba da uradi kako bi pokrenuo određeni proces ili ostvario traženo pravo. Klijentov feedback na stranici da je uspješno završio svoj posao i da smo mu pomogli, smatra se završenim slučajem. Nakon što se završi slučaj, klijentima se ostavlja mogućnost ponovnog javljanja, kada god imaju potrebu za time.

“Metodologija rada koji koristimo je inovativna jer ne želimo stvarati ovisnike o našoj pomoći. Zadatak mene kao konsultanta nije samo da pružim informaciju, nego da svojim razgovorima jačam i educiram klijente, pokrećem njihove unutrašnje snage za samopomoć. Na taj način, ne samo da je riješio svoj problem, nego je educiran i osnažen, te stečeno znanje prenosi dalje. Stalno potenciramo na tome, da je klijent sam riješio svoj problem, mi smo im samo podrška na tom putu. Online koncept mnogo jeftiniji, daleko širi i pristupačni te da stranica Socijalni radnik – 24Online ima karakter reformske i jednim dijelom zagovaračke misije, ka potvrđuju hipoteze o enormnoj potrebi za širenjem Socijalnog rada na online polje djelovanja”.

Porodica je osnovna ćelija društva iz koje kreće sve dobro i loše, koja je temelj izgradnje svake ličnosti, mjesto spasa, prvih koraka i osmjeha vaših najbliži… ali isto tako može biti „zatvor“ ili najstrašnije mjesto za život i odrastanje. Porodica je jedan od najbitnijih agenasa socijalizacije i zbog toga jeste plodno tlo za razvoj raznih oblika nasilja na svim relacijama unutarnjih odnosa. Evidentno je da, na nivou same porodice egzistira mnoštvo rizičnih faktora, a pandemija sama po sebi negativno doprinosi jer stimulativno utiče na njihov razvoj i učestalost nasilnih ponašanja unutar porodice.

Ukoliko tome dodamo i socijalno-patološke oblike ponašanja poput alkoholizma, narkomanije ili kocke, dobijamo „pakao“ u porodici, kroz koji prolaze najranjiviji članovi, djeca i žene. Riječ je o opširnoj temi, gdje veliki broj žena trpi nasilje u porodici jer su ekonomski zavisne od muževa ili nemaju gdje otići, a nerijetko su i ucijenjene oduzimanjem djece ukoliko napuste porodicu. Takve žene su posebna kategorija koje naš sistem morao zaštiti! Rješavanje ovoga problema zahtjeva sistematičan pristup i aktivnu participaciju svih sektora uz tvrdu provedbu zakonske regulative i postojećih protokola. „Tamni broj„ takvih slučajeva je ogroman i nevidljiv za sistemu, jer nikada nije došlo do prijave i evidentiranja istih.

“Pandemija je zasigurno ostavila posljedice na socijalni sektor, mnogi su ostali bez posla, osnovnog izvora egzistencije, redovi su ispred socijalnih službi što uveliko otežava i onako opterećen sistem socijalne zaštite u BiH. Sa druge strane, situacije poput pandemije i sličnih problema u društvu su prilika za socijalni sektor da se pokaže, izdvoji od ostalih sektora i zablista sa konkretnim odgovorima na trenutne potrebe stanovništva. Na taj način, u datom momentu, država treba da pokaže svoju snagu. Građanima je potrebno to saznaje, da ima države i sistema koji će im pružiti zaštitu i određeni stepen socijalne sigurnosti.

U svakom slučaju pred socijalni sektor je postavljen veliki izazov, za koji se nadam da će se iznaći konkretni koraci na višim instancama naše Izvršne vlasti. Socijalni radnik – 24Online je samo mali pomak na omogućavanju pristupa informisanju o pravima, koji zasigurno, pored savjetodavne, zauzima i ulogu u rasterećivanju nadležnih socijalnih službi, bar kada su u pitanju usluge savjetodavne prirode.”

Svakim danom raste broj upita sa svih krajeva svijeta, posebno iz regiona sa našeg govornog područja.

S tim u vezi poručuje svim građanima da čuvaju svoje mentalno zdravlje kao poprilično zanemarenu komponentu svakodnevnog funkcionisanja u našoj „avliji“, te da budu slobodni se obratiti sa upitom na Facebook  stranicu “Socijalni radnik – 24Online” i tražiti savjet i podršku. Također, bitno je znati da generalno ljudi, ma gdje živjeli, čak i u stabilnim državama sa moćnim socijalnim sistemima, suočavaju se sa istim i sličnim izazovima na putu očuvanja svoje porodice i njenog integriteta.

lonac.pro