Turizam i turistička zanimanja su koristan i zanimljiv dio privrede svake zemlje i jako bitna grana za opstanak i razvoj jedne lokalne zajednice. Najčešće se turizam povezuje sa putovanjem izvan svoje zemlje ili svoga grada da bi se vidjele neke druge znamenitosti ili upoznala neka nova kultura. Međutim, turizam je u posljednje vrijeme takođe pomiritelj različitosti, afirmator vrijednosti, ujedinitelj raznih zanimanja, na primjer zanatskih koja se u sklopu jedne turističke ponude mogu iskoristiti i promovisati. Istorija, spomenici, prirodna bogatstva i zanatska zanimanja i njihovi proizvodi čine bogatu turističku ponudu naše zemlje. Specifično administrativno uređenje Bosne i Hercegovine donekle otežava da se sve istorijske činjenice usaglase. Ipak, ono ne treba da stagnira i da zaustavi razvoj. Nove tehnologije, internet, društvene mreže, video kanali, blogovi su dio tog razvoja. Nove tehnologije ne treba, (niti mogu) da zamjene putovanja ili direktni susret turiste sa nečijom turističkom ponudom, posjetom muzeju, ručak u restoranu, kupovinu suvenira, ili posjetu proizvođaču vina, sira, meda … One trebaju da budu unaprjeđenje i dodatak jednoj ponudi. U Bosni i Hercegovini, u Sarajevu, postoji jedna organizacija sa nekoliko entuzijasta koji sve ovo pokušavaju da sprovedu u djelo. Mapa kulture kroz svoje projekte, ali takođe i snažnu promociju turizma putem interneta, a prije svega putem društvenih mreža, vrši promociju turističkih destinacija u Bosni i Hercegovini. Razgovarali smo o budućnosti turizma u našoj zemlji, kako opstaju, i sa kakvim izazovima se susreću.
„Ideja o osnivanju udruženja Mapa kulture nastala je iz želje da istaknemo bogatstvo kulturne baštine, tradicije i turističkih potencijala Bosne i Hercegovine. Razmišljali smo o tome kako digitalne platforme mogu poslužiti kao most između različitih kulturnih izraza i ljudi koji žele istraživati. Tako se rodila ideja o stvaranju udruženja Mapa kulture koje povezuje tradiciju, umjetnost i turizam na jednostavan i privlačan način“ – priča nam Dalila Šečić.
Cilj ove grupe entuzijasta je bio potaknuti interes posjetitelja za raznolikost naše zemlje, te doprinijeti očuvanju i promociji kulturne baštine.
„Prepoznali smo potrebu za sveobuhvatnom platformom koja će povezati ljude s raznolikim kulturnim doživljajima u našoj zemlji. Zapravo smo željeli stvoriti prostor gdje će informacije o kulturnim događanjima, tradicionalnim običajima i turističkim destinacijama biti dostupne na jednom mjestu. Kroz različite projekte udruženja nastojimo potaknuti ljude da otkrivaju i cijene ljepotu naše zemlje“.
Aktivizam i volonterizam
Iz vizure Mape kulture, bosansko-hercegovački turizam je više od puke destinacije. Kako objašnjava Dalila, bosanskohercegovački turizam za njih predstavlja bogatstvo kulturne baštine, tradicije i prirodnih ljepota našeg područja.
„Zapravo bh. turizam je savršena prilika da prezentujemo raznolikost naše kulturne baštine, od tradicionalnih običaja do umjetničkih djela. U procesu prikupljanja podataka, oslanjamo se najprije na istraživanja terena i suradnju s kolegama širom Bosne i Hercegovine, potom na arhive, kulturno-historijske institucije, te surađujemo s lokalnim zajednicama. Otvorena suradnja s kolegama iz različitih dijelova zemlje ključna je jer nam omogućava da dobijemo šire perspektive i što bolje pristupimo raznolikosti kulturno historijskih znamenitosti. Također, trudimo se da potaknemo aktivno uključivanje lokalnog stanovništva u promociju i očuvanje kulturne baštine, kako bismo na taj način stvorili održive turističke prakse koje poštuju autentičnost svakog područja “.
U našoj zemlji se srećemo sa različitim interpretacijama istorije, a samim tim i promocije turizma. Na koji način pokušavate da to usaglasite?
„Svjesni smo različitih interpretacija historije u našoj zemlji, što može utjecati na promociju turizma. Naš pristup uključuje pažljivo istraživanje i predstavljanje različitih perspektiva kroz kulturne događaje, obrazovne programe i turističke rute. Naime, mi kroz edukativne programe i turističke rute želimo pružiti posjetiteljima širu sliku prošlosti, poštovanjem svih kulturnih identiteta. Kroz suradnju s različitim zajednicama, umjetnicima i stručnjacima, nastojimo promicati raznolikost i poštovanje u tumačenju historije Bosne i Hercegovine“ – objašnjavaju nam u udruženju.
Udruženje Mapa kulture trenutno je fokusirano na aktivnosti u nekoliko područja. Aktivno rade na proširenju digitalne prisutnosti kroz razvoj interaktivnih vodiča, virtualnih tura i digitalnih priča kako bi se dosegnula šira publika. Kontinuirano rade na obuci volontera, pružajući im dodatna znanja o kulturnoj baštini i komunikacijskim vještinama kako bi se osnažili za učinkovitije sudjelovanje u projektima. Organizuju istorijske časove koristeći moderne tehnologije i kreativne pristupe….
“Aktivno surađujemo s lokalnim školama, institucijama i kulturnim organizacijama kako bismo proširili doseg i uključili širu zajednicu u naše aktivnosti. Pažljivo pratimo povratne informacije od posjetitelja i koristimo ih za kontinuirano poboljšanje kvalitete naših aktivnosti. Radimo na unaprjeđenju iskustva korisnika na portalu posjeti.ba, dodajući nove članke, preglednije informacije i poticajne priče o destinacijama. Naše inicijative su usmjerene na stvaranje još privlačnijeg okruženja za posjetitelje, te omogućavanje našim volonterima bogatije edukativno iskustvo“ – navodi Dalila Šečić.
Mapa kulture, kako navode,opstaje zahvaljujući predanosti svojih volonterskih članova, koji nesebično doprinose svojim vještinama i entuzijazmom. Finansijsku podršku dobivaju kroz donacije od pojedinaca, lokalnih poslovnih partnera, te saradnjom s kulturnim institucijama.
„Iako nismo dio nekog velikog projekta, uspostavljamo suradnje s sličnim organizacijama kako bismo zajednički doprinijeli ciljevima promocije kulturne baštine u zemlji. Dodatno, želim istaknuti da smo uspostavili samoodrživi pilot projekt turističko-informativni portal “posjeti.ba“. Putem ovog portala aktivno promovišemo različite lokacije, smještajne opcije te ugostiteljske objekte širom Bosne i Hercegovine. Ovaj portal predstavlja našu inicijativu u korištenju digitalnih resursa kako bismo povećali vidljivost i privukli posjetitelje, čime doprinosimo promociji turizma u zemlji“.
Digitalno, informativno, kreativno
Dosta ste prisutni na društvenim mrežama. Između ostalog ste i informatički i kreativno jako potkovani i obrazovani. Da li je to jedan od segmenata u kojem želite da budete prvi i najutjecajniji u promociji turizma?
„Društvene mreže su ključni dio naše promocije! Aktivno koristimo društvene mreže kao glavni kanal za dijeljenje priča o ljepotama Bosne i Hercegovine. Naš tim stvara sadržaj koji će privući pažnju i potaknuti ljude da istraže različite destinacije. Cilj nam je biti resurs koji dijeli inspirativne priče i potiče na avanturu. Zapravo cilj nam je da budemo pioniri u korištenju digitalnih platformi za širenje svijesti o bogatstvu kulturne baštine, tradicije i turističkih potencijala. A mislim da nismo daleko od toga“ – ocjenuje Dalila.
Novi kanali i modeli promocije istorije i turizma, poput stripova, crtanih filmova, interaktivnih dokumentarnih filmova (web dokumentaraca) prisutni su u mnogim sredinama. Ideja ne nedostaje ni članovima Mape kulture…
„Aktivno razvijamo inovativne pristupe u promociji kulturne baštine i turizma. Pravimo video reportaže koje plasiramo na naš YouTube kanal kako bismo našim posjetiteljima omogućili jedinstven i vizualno bogat doživljaj. Ovi vizualni materijali postaju ključan alat za promociju, ne samo zbog estetike, već i zbog njihove sposobnosti da prenesu emocije i potaknu gledaoce na istraživanje. Također, imamo u planu stvaranje dokumentarno-filmskog sadržaja koji edukuje i širi svijest o kulturnoj raznolikosti Bosne i Hercegovine“.
Koliko je Bosna i Hercegovina daleko ili blizu velikih turističkih destinacija? Kako poboljšati kvalitet turističke ponude?
„Bosna i Hercegovina ima turističke destinacije koje se protežu od historijskih gradova do prekrasnih prirodnih lokaliteta.
Putujemo kroz naše predivne gradove poput Sarajeva, gdje se spoj kultura i historije stapa u jedinstvenu priču. Zatim se krećemo prema Mostaru, gdje nalazimo nevjerojatan spoj tradicije i modernosti, posebno ispričan kroz legendu o Staru mostu. No, turizam u Bosni i Hercegovini nije samo o gradovima. Penjemo se na planine, divimo se rijekama i istražujemo netaknute prirodne ljepote. Nacionalni parkovi poput Une i Sutjeske postaju pozornice gdje priča o našem bogatstvu divlje prirode postaje živa.
Da bismo unaprijedili kvalitetu turističke ponude suočavamo se s uzbudljivim izazovima i prilika. Kroz suradnju s lokalnim umjetnicima, zanatlijama i ugostiteljima, oživljavamo tradiciju i stvaramo prostor gdje posjetitelji postaju sudionici priče. Sve ove niti priče – od kulturne baštine do netaknute prirode, od lokalnih okusa do digitalnih iskustava – pletemo zajedno kako bismo stvorili jedinstvenu i kvalitetnu turističku ponudu“.
Piše: Darko Udovičić
Ova priča napisana je zahvaljujući velikodušnoj podršci Američkog naroda kroz program “Snaga lokalnog” Američke agencije za međunarodni razvoj u BiH (USAID). Za sadržaj priče iskljucivo je odgovoran autor i “Mreža za izgradnju mira”. Stavovi izneseni u priči ne odražavaju nužno stavove USAID-a ili Vlade Sjedinjenih Americkih Država.