Evropska unija je donijela novu regulativu koja nalaže da svi proizvodi koji se plasiraju na tržište EU od naredne godine moraju imati digitalni pasoš.
Evropska unija je donijela novu regulativu koja nalaže da svi proizvodi koji se plasiraju na tržište EU od naredne godine moraju imati digitalni pasoš. Ova obaveza, koja će stupiti na snagu za tekstilnu industriju 2026. godine, ima za cilj unaprijediti prikupljanje i razmjenu podataka, kao i povećati održivost kroz lakše praćenje životnog ciklusa proizvoda.
Digitalni pasoš predstavlja ključan alat za ostvarenje tih ciljeva, jer omogućava efikasno prikupljanje podataka o proizvodima i njihovom utjecaju na okoliš.
Ovaj inovativni projekt, koji je kao pilot projekat u Bosni i Hercegovini započeo u julu 2024. godine, ima za cilj da pruža sveobuhvatne informacije o proizvodima – od sirovine, kroz proces proizvodnje, pa sve do kraja životnog ciklusa, uključujući reciklažu i doprinos cirkularnoj ekonomiji.
PILOT-PROJEKT KOMPANIJE ALMA RAS
Jedan od pionira u implementaciji digitalnih pasoša proizvoda u Bosni i Hercegovini je kompanija Alma Ras. U saradnji sa organizacijom GS1 BiH, Alma Ras je realizovala pilot-projekat s digitalnim pasošem za “Bijelu majicu koja priča priču” . Ovaj projekt pružio je dragocjene uvide u procesima unutar lanca snabdijevanja koji zahtijevaju dodatnu digitalizaciju kako bi se osigurao efikasniji prikupljanje podataka.
Nermina Kadrić, marketing menadžerica kompanije Alma Ras, ističe da je digitalni pasoš proizvod prvi korak ka implementaciji novih tehnologija u poslovanje.
“Ovaj digitalni dokument sadrži sve bitne informacije o proizvodu koje su do sada bile raspoređene na brojnim etiketama, sada objedinjene u jedan QR kod. Skeniranjem koda potrošači će imati uvid u kompletan životni ciklus proizvoda, što omogućava veći nivo transparentnosti i odgovornosti u poslovanju”, kazala je ona.
Ona smatra da će digitalni pasoši unaprijediti poslovanje na način kako su zapravo i osnovne vrijednosti ove kompanije, a to je prije svega transparetno poslovanje. Što znači da će svi korisnici imati uvid praćenjem putem QR koda proizvoda kompanije Alma Ras imati proizvod procesa nastanka jednog proizvoda.
Haris Poturković, viši stručni saradnik za tehničke poslove u GS1 u BiH, ističe da se trenutno čeka ozvaničenje delegiranog akta Evropske komisije za tekstilnu industriju, koji će definirati daljnje korake i omogućiti širu implementaciju digitalnih pasoša proizvoda.
PRIPREMLJENOST BH. KOMPANIJA ZA DIGITALNI PASOŠ
Iako se očekuje da većina kompanija u BiH mora implementirati digitalne pasoše proizvoda kako bi uskladile svoje poslovanje s novim evropskim regulativama, trenutno nema formalnih prijava ili zahtjeva za izdavanje digitalnog pasoša proizvoda.
“Iako dijele sličan naziv, digitalni pasoš proizvoda (DPP) i tradicionalni pasoš nisu isto. U slučaju DPP-a, kompanije ne podnose zahtjeve niti apliciraju za njega – umjesto toga, potrebno je da budu sposobne generisati pasoš na osnovu svojih procesa i podataka. To uključuje transparentno i digitalno predstavljanje informacija o proizvodu, poput detalja o lancu snabdijevanja, korištenim materijalima, angažovanoj radnoj snazi, utjecaju na okoliš, mogućnostima reciklaže i sličnim aspektima. Spremnost kompanija zavisi od njihove trenutne tehnološke infrastrukture i nivoa digitalizacije“, objašnjava.
Napominje da je pilot-projekat s kompanijom Alma Ras pružio vrijedne informacije o potrebnim koracima za povećanje stepena digitalizacije unutar lanca snabdijevanja.
“Kompanije će morati ulagati u implementaciju novih ili unapređenje postojećih ERP sistema, kao i osigurati njihovu integraciju s odgovarajućim platformama za digitalne pasoše proizvoda. GS1 već posjeduje iskustvo u ovoj oblasti i planira nuditi konsultantske usluge kako bi podržao kompanije u ovoj tranziciji”, dodaje Poturković.
PODRŠKA GS1 ZA IMPLEMENTACIJU DIGITALNOG PASOŠA
GS1, kao globalna organizacija s više od 40 godina iskustva u standardizaciji i implementaciji rješenja za jedinstvenu identifikaciju i prikupljanje podataka, ima ključnu ulogu u implementaciji digitalnog pasoša proizvoda. Organizacija pruža podršku kompanijama kroz obuke, radionice i konsultantske usluge, kako bi im pomogla u prilagodbi na nove regulative. GS1 je također aktivno uključen u proces usvajanja izmijenjene ESPR regulative EU ((EU) 2024/1781), koja donosi koncept digitalnog pasoša proizvoda.
Problem sa kojim se kompanije mogu susresti jeste povezivanje ove platforme sa ESPR sistemom, gdje ima veliki broj artikala, a koji će se morati obuhvatiti ovim pasošem.
U saradnji s Vanjskotrgovinskom komorom, entitetskim privrednim komorama i područnim komorama, GS1 planira održavanje edukacija i radionica kako bi što veći broj kompanija u BiH bio informisan i pripremljen za implementaciju digitalnog pasoša proizvoda. Također, GS1 nudi savjetodavne usluge koje uključuju pomoć u integraciji novih ERP sistema i platformi potrebnih za generisanje digitalnih pasoša.
ZAŠTO JE DPP VAŽAN?
DPP omogućava usklađivanje industrija sa zahtjevima EU Green Deala i regulativama koje podstiču održivost i smanjenje emisije stakleničkih plinova. Ovaj sistem će pomoći u smanjenju količine otpada, povećanju reciklaže i omogućiti odvajanje privrednog rasta od korištenja resursa. Implementacijom DPP-a, EU postavlja temelje za održiviju budućnost, jer omogućava bolje praćenje životnog ciklusa proizvoda, smanjenje negativnog utjecaja na okoliš i promicanje cirkularne ekonomije.
DPP također omogućava bolju transparentnost u poslovanju, jer sve informacije o proizvodu bit će lako dostupne potrošačima i poslovnim partnerima. Ovaj pristup pomaže u jačanju povjerenja među svim sudionicima u lancu snabdijevanja i potiče odgovorno ponašanje.
KOJI PROIZVODI ĆE BITI OBUHVAĆENI DPP-OM?
Prema nacrtu regulative, DPP će biti zakonski obavezan za sve kategorije fizičkih proizvoda na tržištu EU, osim hrane, hrane za životinje i lijekova. Prvi proizvodi koji će morati implementirati digitalni pasoš bit će baterije, tekstil, dječije igračke i deterdženti, i to već od 2026. godine. Ovaj korak predstavlja prvi veliki korak prema usklađivanju svih industrija s ciljevima EU Green Deala, uključujući smanjenje emisija CO2 i jačanje cirkularne ekonomije.
S.B.
Izvor: akta.ba