Bajkologija vraća slikovnice ponovo u modu

U samom centru grada, u ulici Šenoina u Sarajevu nalaze se mala vrata koja vas vode u svijet bajki.

Već dvije godine na ovoj adresi se nalazi Bajkologija, dječija knjižara u kojoj se nalaze mnogobrojne slikovnice namijenjene djeci, koje smo nažalost u 21. vijeku zaboravili. Nove tehnologije, telefoni, kompjuteri, igrice, društvene mreže… sve je postalo zanimljivije od bajki, pa tako prije spavanja djeci se pretežno daje telefon u ruke, a slikovnice su pale u zaborav.

Ali Anela Hakalović, vlasnica Bajkologije, vraća slikovnice ponovo u modu. Bajkologija je prvo bila blog na kojem je Anela pisala o slikovnicama i o njihovom čitanju djeci u ranom uzrastu. Nakon toga došla je i na ideju otvaranja prve specijalizovane knjižare u Bosni i Hercegovini koja je počela sa radom u septembru 2022. godine. Potom je Bajkologija započela i novi korak, a to je izdavaštvo. Prvu slikovnicu su objavili krajem prošle godine.

“Ne može se reći da je Bajkologija samo knjižara, da je samo izdavačka kuća, zaista radimo puno toga. Nekako je naša prva ideja povećavanje svijesti o tome zašto je važno čitati djeci, zašto je čitanje jedna od ključnih stvari koje možemo učiniti za našu djecu. Takođe da im omogućimo pristup knjigama i da shvate da je to važan faktor ne samo u njihovom kasnijem obrazovanju nego i razvoja kritičkog mišljenja, medijske pismenosti i svakog oblika shvatanja svijeta”, priča nam Anela, vlasnica Bajkologije.

Pojašnjava da je važno i mjesto gdje se slikovnica prodaje. Drugačije je kada dijete vidi slikovnicu u supermarketu sa igračkama ili na kiosku. Slikovnice kao i sve ostale knjige zaslužuju da se prodaju na mjestima koje su namijenje za to, jer su knjižare mjesto kulture a ne prodavnice.

“Sa idejom da mi moramo graditi publiku s obzirom na to koliko je malo dobrih slikovnica i koliko je mala svijest roditelja zašto je važno čitati, moramo raditi na tome da se to poveća. U drugim razvijenim državama to je potpuno drugačije, vi imate uključenu državu, vi imate uključen sistem koji npr. u nekim državama pri prvoj posjeti pedijatru  daje se brošura roditeljima o tome da je za razvoj govora bitno čitanje. U vrtićima i školama se insistira da je čitanje važno. Kod nas nema toga, sve je to sporadično. Mi smo odlučili da Bajkologija  bude snažan glas o tome da je čitanje jako važno za djecu”, ističe Anela koja kaže da ne bi uspjela da nije imala podršku porodice.

“Pretežno su mali biznisi u Bosni i Hercegovini, porodični biznisi, i jako je teško nešto uraditi bez njihove podrške, naročito u vidu razumijevanja”, ističe Anela Hakalević.

U Bajkolologiji možete kupiti slikovnice domaćih izdavača, iz Bosne i Hercegovine ali i iz regiona. Anela navodi da je Bajkologija do sada objavila svoje četiri knjige i one se bave nekim velikim temama.  Prva, koja je izdata krajem 2023. godine, nosi naziv “Magično oko”. To je priča o djevojčici koja sa porodicom bježi od rata. Anela nam je ukratko ispričala zašto baš ta tema.

“To je jedna velika tema, tema izbjeglištva, migracije i slično, ali smo smatrali da je to nešto što djeca mogu razumijeti i slikovnica je zaista napravljena tako da ništa nije eksplicitno rečeno o čemu se radi. Imate tema rata, ali nigdje nije rečeno da je to rat. Mi smo stvarno smatrali da djeca imaju kapacitet da razumiju neke velike teme da ne trebamo bježati od toga”.

Druga slikovnica koju je Bajkologija objavila zove se “Bor” i ona je takođe neobična koju sa podjednakom pažnjom mogu čitati i djeca i odrasli. Bajkologija nije željela da objavljuje komercijalni tip slikovnica koje se biraju zato što su slatke i šarene već su željeli da to budu knjige koje će donijeti određenu vrijednost djeci.

“Luna i nebeski zmaj” je treća slikovnica u izdavaštvu Bajkologije. Radi se o djevojčici koja voli da posmatra zvijezde i koja je mala naučnica, a iza šarenih slikovnica krije se tema koja se tiče odnosa mitskog i naučnog mišljenja.

Posljednja slikovnica “Zauvijek prijatelji” je za malo mlađi uzrast, objašnjava Anela.

“Takođe se bavi jednom velikom temom djetinjstva – prijateljstvom. Govori o prijateljstvu sove i zeke koji se nalaze u istom hrastu, drvetu, ali ne mogu da se sretnu. Ona se ne bavi nekim tako velikim temama, ali je prilagođena djeci mlađeg uzrasta, od tri do četiri godine”, kaže Anela.

Slikovnica “Naša priča” koja se nalazi u ponudi u ovoj knjižari je posebna, možda baš zbog tematike. Radi se o hraniteljskoj porodici i zapravo je namijenjena svima nama kako bi shvatili da postoje različite porodice. Upravo i ova slikovnica potvrđuje zašto se Bajkologija razlikuje od drugih knjižara, upravo po tim velikim temama koje su namijenjene djeci.

Bajkologija nije samo knjižara niti izdavačka kuća, ona ima svoj društveni angažman koji podrazumijeva nekoliko projekata, a Anela nam je oblasnila o čemu je riječ.

“Radili smo u saradnji sa UNHCR-om projekat gdje smo koristeći slikovnicu Magično oko uradili 12 radionica u školama širom Bosne i Hercegovine, gdje smo sa djecom različitog uzrasta razgovarali o ovoj temi. Jako nam je bilo važno da odemo u neke gradove koji imaju manji pristup knjigama, bibliotekama i da im donesemo te knjige. Trenutno radimo jedan projekat u saradnji sa Uniceredit bankom koja je prepoznala važnost ove ideje gdje radimo ciklus radionica za djecu u domovima bez roditeljskog staranja. Imali smo i radionicu u Domu na Bjelavama i mislimo da je važno da nekako dođemo do različitih  ustanova i organizacija”.

Na početku smo spomenuli da danas djeca mnogo češće zaspu uz telefon nego uz slikovnicu i to je veliki teret ovog društva. Anela smatra da roditelji moraju biti istrajni u borbi da pokažu djeci koliko je bitno čitati.

“I nama odraslima je nekako teško da budemo manje prisutni na društvenim mrežama i možete zamisliti koliko je teško jednom djetetu koje ima manje samokontrole, koje još nema tu sposobnost samoregulacije i koliko je tom djetetu teško da imeđu mobitela i knjige izabere knjigu. Ne možemo prebaciti tu odgovornost na djecu. Mislim da je današnjim roditeljima teže  nego što je to bilo roditeljima prethodnih generacija i da je današnjoj djeci recimo teže nego što je to bilo nama zato što je veći broj distrakcija. Zabava koju dijete dobije putem telefona je mnogo privlačnija od onoga što slikovnica može dati”, smatra Anela Hakalović.

Iako Bajkologija postoji dvije godine, Anela često kaže da su oni na početku jer je jako teško doći do šire publike. Roditelji generalno jesu zainteresovani kao i djeca, a to je najvažnije. Najbolji pokazatelj uspjeha je kada se roditelji i djeca ponovo vraćaju po slikovnice  zadovoljni prethodnim odabirom.

Za kraj smo pitali Anelu koja je njena poruka, prvenstveno roditeljima, koji možda još nisu bili u Bajkologiji.

“Prije svega bih pozvala roditelje da nas posjete. A mislim da cijene knjiga i kod nas i u drugim knjižarama su često niže od prosječne cijene neke igračke. Prilično su danas visoke cijene igračaka, a i dalje se te igračke prodaju. Predložila bih im da poklanjaju knjige drugoj djeci, da budu onaj roditelj čije djete donosi knjigu kao poklon i da izaberu knjigu umjesto igračke. Evo dolaze praznici, neka daruju svojoj djeci knjige umjesto igračaka, mislim da je knjiga dar koja se iznova otvara i da će se puno duže družiti sa knjigom nego sa igračkom”.

Piše: Maja Popović


Ova priča napisana je zahvaljujući velikodušnoj podršci Američkog naroda kroz program “Snaga lokalnog” Američke agencije za međunarodni razvoj u BiH (USAID). Za sadržaj priče iskljucivo je odgovoran autor i “Mreža za izgradnju mira”. Stavovi izneseni u priči ne odražavaju nužno stavove USAID-a ili Vlade Sjedinjenih Americkih Država.