Centar za mirovno obrazovanje (Peace Education Hub) Filozofskog fakulteta u Sarajevu dobitnik je Mirovne nagrade Goran Bubalo za 2021. godinu.

„Dobiti nagradu koja nosi ime Goran Bubalo je između ostalog i odgovornost da se ide putem pravednosti, ustrajnosti, dobrote, otvorenog srca, skromnosti i nesebičnog davanja.” – rekla je Larisa Kasumagić-Kafedžić, osnivačica je i voditeljica Centra za mirovno obrazovanje. Za Larisu snažnu ženu, čvrstih uvjerenja i stavova riječ mir označava ljubav, mudrost, strpljenje, istrajnost, pravednost, dobročinstvo, istinu i pravdu, a epiteti s kojima ova požrtvovna profesorica izjednačava mir najbolje opisuju i nju samu. Mudra, strpljiva i pravedna Larisa Kasumagić-Kafedžić vanredna je profesorica na Odsjeku za anglistiku Filozofskog fakulteta Univerziteta u Sarajevu. Larisa se već dugi niz godina bavi se mirovnim i interkulturalnim odgojem i obrazovanjem, a Mirovna nagrada Goran Bubalo za nju i njezine kolege veliko je priznanje i poticaj da i dalje nastave sa svojim do sada izuzetno uspješenim radom.

„ Zajedno sa kolegicama sa Filozofskog fakulteta, Lejlom Mulalić, Eminom Dedić- Bukvić i Melisom Forić-Plasto radim na razvijanju projekata i programa mirovne pedagogije u formalnom obrazovanju kroz interdisciplinarno povezivanja naučno- stručnih oblasti teorije i prakse koje se izučavaju i razvijaju na našem fakultetu, kao što su pedagogija, jezici, književnost, istorija, metodike mirovnog odgoja, metodike nastave jezika i istorije. „ – rekla je Larisa.

Unutar Mreže univerzitetskih nastavnika i suradnika 2020. godine rođena je ideja o  pokretanju Centara za mirovno obrazovanje u Sarajevu. Centar za mirovno obrazovanje osnovan je na Filozofskom fakultetu  kao rezultat višegodišnjeg međunarodnog projekta “Peacebuilding Pedagogies in higher education” u kojem su sudjelovali profesori s Instituta za razvojne studije (University of Sussex), Univerziteta za umjetnost (London), Univerziteta u Ruandi (Kigali), Univerziteta u Sarajevu i Univerziteta Los Andes (Bogota, Kolumbija). Među mnogobrojnim ciljevima koje je ova istraživačka mreža postavila u svom projektu osnovni principi kojima se vode u njihovom zajedničkom radu jesu:

– razvijanje centara za mir i mirovno obrazovanje putem kojih će povezati akademsko osoblje iz različitih zemalja i regija,

-razgovor i promišljanje o razvitku kulture izgradnje mira sa studentima kroz obrazovne inicijative i zajedničko istraživanje u oblasti mirovne pedagogije i

– rad na obrazovanju studenata i nastavnika u cilju izgradnje mira i nenasilja u učionicama, školama i obrazovanju općenito.

Centar za mirovno obrazovanje Sarajevo, između ostalog, organizira susrete i obuke manjih grupa studenata, nastavnika i članova zajednice u oblasti izgradnje mira i nenasilja te služi kao platforma za podršku nastavnicima različitih predmeta u smislu fokusiranja njihovih akcijskih istraživanja i podučavanja na probleme u društvu, pitanje sukoba i izgradnje mira.

„Nastavnici se aktivno i kritički pripremaju da podučavaju osjetljive teme i kontroverzna pitanja, koja se neminovno i svakodnevno nameću u našem društvu, i neće nestati sama od sebe ako našu djecu ne budemo učili društveno odgovornom ponašanju i vrijednostima mira i nenasilja. To su vrijednosti koje se uče, razvijaju i njeguju, i koje simboliziraju aktivizam i borbu protiv različitih oblika društvene nepravde.” – rekla je Larisa, te dodala kako Centar za mirovno obrazovanje surađuje s mnogim lokalnim i međunarodnim organizacijama i univerzitetima, dok je njihov glavni partner u Bosni i Hercegovini organizacija forumZFD.

U svom tridesetogodišnjem učenju i radu u oblasti mirovnog i interkulturalnog odgoja Larisa Kasumagić-Kafedžić navodi kako su prema njezinom mišljenju edukacije od najvećeg utjecaja i značaja bile one koje su u oblasti nenasilne komunikacije po Marshallu Rosenbergu. Marshall Bertram Rosenberg bio je američki psiholog , posrednik, autor i učitelj koji je 1960-ih razvio Nenasilnu komunikaciju – postupak za podršku partnerstvu i rješavanju sukoba unutar ljudi.

„Kroz prevode priručnika iz oblasti nenasilne komunikacije za nastavnike ulazila sam u jezičke finese koje određuju elemente emocija ili potreba, koje su u korijenu razumijevanja nenasilnog komuniciranja. Ta prva iskustva učenja o filozofiji nenasilja i pedagogiji mira, neposredno poslije rata, imali su terapeutsko dejstvo a temeljno su postavili vrijednosni sistem kojem se stalno vraćam.” – rekla je Larisa.

Mladi i mirovni aktivizam

Larisa Kasumagić-Kafedžić, osnivačica i voditeljica Centra za mirovno obrazovanje smatra kako je za državu Bosnu i Hercegovinu veoma važno to da odgojno-obrazovne institucije djeluju u smjeru mirovnog aktivizma, te da se programi različitih predmetnih područja usmjeravaju na učenja o miru kao i učenja o filozofiji nenasilja i važnosti mirovnih pokreta. –

„Mi smo društvo koje nije institucionaliziralo mirovni odgoj u formalnom obrazovanju a posljedice rata su duboko ukorijenjene u svim porama našeg društva. Osnaživanje mladih ljudi da se aktivno uključe u mirovni aktivizam od velikog je značaja za naše zajednice. Mladim ljudima je potrebno vratiti povjerenje u univerzalne ljudske vrijednosti, kao i nadu u dobro, vjeru u budućnost i pravdu.”

Mahatma Gandhi je izjavio kako nema puta ka miru, jer mir je put. Nažalost na bosansko-hercegovačkim putevima  još uvijek nisu sanirane štete nastale za vrijeme teškog perioda zahvaćenog ratnim vihorom no, aktivisti i aktivistice, stručnjaci i stručnjakinje poput Larise Kasumagić-Kafedžić vrijedno rade na izgradnji mira i na poboljšanju životnih uvjeta svih državljana i državljanki Bosne i Hercegovine. Ipak, cjelokupni proces izgradnje mira na plećima ne trebaju nositi samo pojedinci i pojedinke, jer je  mir nešto čemu svi trebamo težiti. Zbog toga svi podjednako trebamo raditi na izgradnji mira,a svakodnevnim angažmanima mladih ljudi na tom polju osigurat ćemo ljepšu i mirniju budućnost bez ratnih sukoba za sve državljane i državljanke BiH.

„Potaknuti mlade da se više bave mirovnim aktivizmom je moguće ostvariti kroz promjenu obrazovnih paradigmi i kroz prepoznavanje da način na koji podučavamo svoje studente nikada nije politički neutralan jer su učionice naše zone beskrajnih mogućnosti za modeliranje demokratskih i mirovnih vrijednosti. U našim učiniocima možemo i trebamo poticati mlade ljude da aktivno sudjeluju u konstruiranju znanja, da preuzimaju odgovornost za sebe i svoje zajednice, da uvažavaju različitosti, da se znaju nositi s osjetljivim i kontroverznim temama i pitanjima, da prepoznaju vrijednost dijaloga, i vide značaj u društveno- odgovornim ponašanjima i djelima.” – rekla je Larisa.


Njezina borba za izgradnju mira i mirovno obrazovanje, zasigurno, će trajati još dugo, ali sve dok u Bosni i Hercegovini postoje ljudi poput Larise Kasumagić-Kafedžić možemo biti sigurni u to da će mladi ljudi i nove generacije aktivista za izgradnju mira učiti od najboljih. Za kraj našeg razgovora Larisa je izdvojila jedan citat Martina Luthera Kinga koji glasi:

“Make a career of humanity. Commit yourself to the noble struggle for equal rights. You will make a better person of yourself, a greater nation of your country, and a finer world to live in.”

Pripremila: Samra Šakanović Prgić